- This event has passed.
București: Urbanism și arhitectură în turismul românesc de la Marea Neagră în anii ‘60–‘70
7 noiembrie @ 20:32 EET
Urbanism și arhitectură în turismul românesc de la Marea Neagră în anii ‘60–‘70
Sala Dalles, Muzeul Național de Artă Contemporană
Bulevardul Nicolae Bălcescu nr.18, sector 1, București
Orar: Miercuri – Duminică, 10 am – 6 pm
www.mnac.ro
Deschidere: Joi, 9 octombrie, ora 19.00
Curatori: Kalliopi Dimou, Sorin Istudor, Alina Șerban
Vederi Încântătoare este prima expoziție dedicată unuia dintre cele mai coerente și inovative proiecte ale modernității postbelice în arhitectura românească – planificarea în scopuri turistice a litoralului Mării Negre în perioada anilor ‘60 și ‘70.
Neavând pretenția de a aborda în mod exhaustiv proiectul litoralului românesc, traseul expozițional surprinde rolul pe care ampla sistematizare și dezvoltare arhitecturală l-a jucat în articularea unei noi viziuni a modernității de tip socialist, reflectând în mod direct asupra reprezentărilor implicite pe care arhitectura de loisir le-a proiectat în spațiul vizual și social al epocii.
Vederi Încântătoare propune o noua lectură a identității vizuale și simbolice a litoralului românesc al Mării Negre plasând arhitectura în centrul unei culturi vizuale specifice epocii, esențială deopotrivă în înțelegerea politicilor turistice locale și a experienței modernizării. Astfel, expoziția își extinde cadrul de cercetare dinspre politicile spațiului către politicile imaginii, revizitând cele mai importante lucrări ale acestui laborator arhitectural între 1957–1973.
Urmărind efectul de mise-en-scène al arhitecturii de loisir, cadru sensibil de interacțiune între discursul dezvoltatorului (statul), al arhitectului și al utilizatorului (turistul), expoziția înregistrează modul în care arhitectura timpului liber este integrată mecanismului oficial de promovare a narațiunilor de succes ale socialismului autohton. „Noua obiectivitate” reafirmată de discursul arhitectural este secondată în planul reprezentării vizuale de limbajul seducător al expresiilor formale, de claritatea și expresivitatea designului. În acest fel, arhitectura deloisir, ca teritoriu vizual autonom, reușește să redefinească convențiile de citire ale ideilor modernității în plan local, fără a le limita la un set de proceduri și tehnologii, readucând în subsidiar, prin varietatea de tipologii și prin estetismul soluțiilor constructive, tema arhitectului ca autor.
Experiența litoralului este un episod important al modernității postbelice românești ce trebuie analizat în contextul cadrului organizat de petrecere a timpului liber, a raționalizării consumului, a condițiilor particulare de mobilitate ale turistului. Dincolo de complicata interdependență dintre preocupările ideologice, politicile de dezvoltare ale statului și practicile arhitecturale, proiectul subliniază integrarea programului arhitecturii de loisir din România într-un discurs transnațional, examinând difuzarea conceptelor și principiilor modernismului de tip occidental în economia și realitatea socialistă și modul lor particular de aplicare.
Explorarea expresiilor seducătoare ale arhitecturii litoralului și impactul turismului de masă asupra societății pornește de la o lectura atentă a microcosmosului socialist, descriind diversele practici de reprezentare ale arhitecturii (spațiu de recreere colectivă și decor al utopiei socialiste) și pragmatismul economic (politicile turistice ale anilor ’60 și ’70, atenția acordată tehnologizării și industrializării).
Designul expoziției de la Sala Dalles este conceput în formatul unor sateliți expoziționali ce cuprind fotografii de arhivă, o selecție de studii de caz – tipologii arhitecturale și planuri asociate cu o serie de referințe vehiculate de ambele părți ale Cortinei de Fier, interviuri, filme de propagandă, alături de lucrările artiștilor Ion Grigorescu și Nicu Ilfoveanu.
Proiect organizat de Asociația pepluspatru.
Expoziția, precum și publicația și seminarul care o însoțesc sunt realizate cu sprijinul Muzeului Național de Artă Contemporană București, Graham Foundation for Advanced Studies in the Fine Arts, Fundația ERSTE, Ordinul Arhitecților din România din timbrul arhitecturii, Institutul Cultural Român, Ordinul Arhitecților Filiala Teritorială Dobrogea, Uniunea Arhitecților din România – Arhiva de imagine a Revistei Arhitectura, Atlas Corporation, Printman SRL, Square Media, Crama Corcova.
Proiect cultural finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.
Parteneri media: Agerpres, Zeppelin, Arhitext, Igloo, arhiforum.ro, feeder.ro, Șapte Seri, Radio France Internationale
Eveniment conex
Seminarul: Amplasarea modernității în regiunea Mării Negre. Întâlniri transculturale, hărți ambivalente și arhitectura timpului liber.
Marți, 4 noiembrie, ora. 17.00
Muzeul Național de Artă Contemporană
Str. Izvor, nr.2–4, Palatul Parlamentului, aripa E4, București, intrarea prin Calea 13 Septembrie, poarta B3
Participanți:
Elvan Altan, Facultatea de Arhitectură, Middle East Technical University (METU) Ankara; Irina Băncescu, Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” București; Anke Hagemann, Habitat Unit / International Urbanism and Design Department of Architecture, Technische Universität Berlin; Olga Kazakova, Research Institute of Theory and History of Architecture and Town Planning, Moscow; Carmen Popescu, Architectural History, University Paris I – Sorbonne; Michael Zinganel, Stiftung Bauhaus Dessau, Academy of Arts Vienna.
Moderat de: Ana Maria Zahariade, Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” București.
Curatorii expoziției ar dori să mulțumească următorilor pentru sprijinul necondiționat acordat în realizarea acestui proiect: Alexandru Bălan, Miruna Berindei, Corina Bucea, Christine Böhler, Anca Borgovan, Radu Calotă, Maria Derntl, Teodor Frolu, Kemal Ghengiomer, Dinu Gheorghiu, Ruxandra Gheorghiu, Irina Ghioca, Marina Hasnaș, Irina Iacob, Nicu Ilfoveanu, Iuliana Maxim, Rodica și Alexandru Panaitescu, Cristian Popescu, Gabriel Rădulescu, Octavian Ruse, Monica Sebestyen, Victor Sebestyen, Irina Tulbure, Vasile Telea, Raluca Velisar.
_______________
Enchanting Views
10.10 – 23.11.2014
Romanian Black Sea Tourism Planning and Architecture of the ’60s and ’70s
Dalles Hall, National Museum of Contemporary Art
18, Nicolae Bălcescu Avenue, 1st District, Bucharest
Hours: Wednesday – Sunday, 10 am – 6 pm
www.mnac.ro
Opening: Thursday, 9 October, 7:00 pm
Curators: Kalliopi Dimou, Sorin Istudor, Alina Șerban
Enchanting Views is the first exhibition devoted to one of the most coherent and innovative projects of post-war modernity in Romanian architecture, namely, the tourist development of the Black Sea coastline during the 1960s and 1970s.
While the exhibition do not pretend to have an exhaustive view on the Romanian coastline planning strategies, it has attempted to put together a display able to capture the role played by this vast architectural endeavor and development in articulating a new vision of socialist modernity, directly reflecting on the implicit representations that leisure architecture projected in the visual and social space of the period.
Enchanting Views proposes a new reading of the visual and symbolic identity of the Romanian Black Sea coastline, placing architecture at the center of a time-specific visual culture, essential both to understanding the local tourism policies and the experience of modernity. Thus, the exhibition expands its research framework from the politics of space to the politics of image, revisiting some of the most important works of this architectural laboratory between 1957 and 1973.
Tracing the mise-en-scène effect of leisure architecture, a sensitive framework for the interaction between the discourse of the developer (the state), of the architect and of the user (the tourist), the exhibition records the manner in which the leisure program is integrated to the official mechanism of promoting the successful narratives of socialism. The “new objectivity,” reasserted by the architectural discourse, is accompanied, in the plane of visual representation, by the seductive language of formal expressions, by the clarity and expressiveness of design. Thus, leisure architecture as an autonomous visual territory manages to redefine the conventions of reading the ideas of modernity locally, without restricting them to a set of procedures and technologies, restoring the theme of the architect-author through the varied range of typologies and the aestheticism of the building solutions.
The experience of the coastline is an important episode of Romanian post-war modernity which needs to be analyzed in the context of the organized mode of spending the leisure time, of the rationalization of consumption and of the particular conditions of mobility of the tourist. Beyond the intricate interdependence between the ideological concerns, the state development policies and the architectural practices, the project underlines the integration of the leisure architecture program in Romania in a trans-national discourse, examining the dissemination of the concepts and principles of Western modernism in the socialist economy and reality and the particular manner of enforcement thereof.
The exploration of the seductive expressions of seaside architecture and the impact of mass tourism on society start from a careful reading of the socialist microcosm, describing the varied practices of representation of leisure architecture (as a collective recreational space and a setting of socialist utopia), the economic pragmatism (the tourist policies of the 1960s and 1970s, the interest for technologization and industrialization).
The design of the Dalles Hall display is conceived in the form of exhibition satellites which contain the archive photographs, a selection of case studies – architectural typologies and plans associated with a series of references circulated between both sides of the Iron Curtain, interviews, propaganda movies, and works by artists Ion Grigorescu and Nicu Ilfoveanu.
Project organized by the pepluspatru Association.
The exhibition, as well as the publication and the accompanying seminar have been produced with the support of the National Museum of Contemporary Art Bucharest, the Graham Foundation for Advanced Studies in the Fine Arts, ERSTE Foundation, the Chamber of Architects in Romania, the Romanian Cultural Institute, The Dobrogea local subsidiary of the Chamber of Architects, The Union of Romanian Architects – Arhitectura Magazine image archive, Atlas Corporation, Printman SRL, Square Media, Crama Corcova.
Cultural project financed by the Administration of the National Cultural Fund.
Media partners: Agerpres, Zeppelin, Arhitext, Igloo, arhiforum.ro, feeder.ro, Șapte Seri, Radio France Internationale
Related event
Seminar: Situating Modernity in the Black Sea Region. Trans-cultural Encounters, Ambivalent Maps and Leisure Architecture.
The National Museum of Contemporary Art
Izvor Street, no. 2–4, Bucharest
Tuesday, 4 November, 5:00 pm
Participants:
Elvan Altan, Architecture Faculty, Middle East Technical University (METU) Ankara; Irina Băncescu, University of Architecture and Urbanism “Ion Mincu” Bucharest; Anke Hagemann, Habitat Unit / International Urbanism and Design Department of Architecture, Technische Universität Berlin; Olga Kazakova, Research Institute of Theory and History of Architecture and Town Planning, Moscow; Carmen Popescu, Architectural History, University Paris I – Sorbonne; Michael Zinganel, Stiftung Bauhaus Dessau, Academy of Arts Vienna.
Moderated by: Ana Maria Zahariade, University of Architecture and Urbanism “Ion Mincu” Bucharest.
The curators of the exhibition would like to thank the following for their unconditional support in the achievement of this project: Alexandru Bălan, Miruna Berindei, Corina Bucea, Christine Böhler, Anca Borgovan, Radu Calotă, Maria Derntl, Teodor Frolu, Kemal Ghengiomer, Dinu Gheorghiu, Ruxandra Gheorghiu, Irina Ghioca, Marina Hasnaș, Irina Iacob, Nicu Ilfoveanu, Iuliana Maxim, Rodica and Alexandru Panaitescu, Cristian Popescu, Gabriel Rădulescu, Octavian Ruse, Monica Sebestyen, Victor Sebestyen, Irina Tulbure, Vasile Țelea, Raluca Velisar.