- This event has passed.
București: eveniment performativ bazat pe o reinterpretare a piesei „Geneză” a coregrafei Miriam Răducanu, realizată de artista Mădălina Dan.
25 ianuarie, 2020
To read in English please scroll down
GENEZĂ.
PREZENȚĂ, RITUAL, AFECT
Institutul Prezentului deschide în cadrul programelor sale un palier de acțiune dedicat revizitării unor lucrări și evenimente care au marcat peisajul artistic local în zona dansului modern și contemporan. În 2019, în strînsă legătură cu expoziția „24 de argumente. Conexiuni timpurii în neo-avangarda românească 1969–1971”, organizată la Muzeul Național de Artă al României în perioada 7 noiembrie 2019 – 2 februarie 2020, Institutul prezintă un eveniment performativ bazat pe o reinterpretare a piesei „Geneză” a coregrafei Miriam Răducanu, realizată de artista Mădălina Dan.
Parte a programului „Nocturn 9 ½” cu care s-a făcut cunoscută Miriam Răducanu la finalul anilor 1960, piesa „Geneză” a fost prezentată în cadrul expoziției „Romanian Art Today” de la Edinburgh, în 1971 (în cadrul secţiunii Fringe a Festivalului Internaţional de la Edinburgh), eveniment organizat de promotorul scoțian Richard Demarco, care a reunit artiști din zona de arte vizuale în asociere cu evenimente dedicate celor mai noi explorări în teatrul, poezia și dansul contemporan românesc.
„Geneză” a fost realizată de Miriam Răducanu în intervalul 1969–1970, pe un solo de flaut compus de Anatol Vieru, „Rezonanțe Bacovia”, parte a ciclului „Muzică pentru Bacovia şi Labiş, Nocturne şi Rezonanţe” (1959), în spațiile de lucru ale Liceului de Coregrafie „Floria Capsali” din fosta stradă Lemnea (Casa Niculescu-Dorobanțu, unde liceul a avut sediul pînă în 1977). Una din prezentările piesei a avut loc în cadrul „Nocturnului III 9 ½ ” din 21 noiembrie 1970 la Teatrul Țăndărică, iar Miriam Răducanu a fost ulterior invitată de regizorul Mirel Ilieșiu să integreze coregrafia acesteia în filmul „În marea trecere” (1971, „5 bocete” în interpretarea Corului Madrigal), care a fost interzis la acel moment de cenzura comunistă.
Reinterpretarea realizată de coregrafa Mădălina Dan reprezintă o reconstrucție bazată pe documente de arhivă, texte, fotografii de la prezentări ale piesei la București și Edinburgh, pe filmul „În marea trecere”, precum și pe o serie de dialoguri purtate cu Miriam Răducanu.
„Corpul este un instrument, corpul face ce îi dictezi tu. […] În cazul meu a contat, din cauza muzicii, foarte-foarte mult tensiunea, mișcarea în formarea ei, leitmotivul, asociaţia. […] Dar cel mai greu se învaţă să renunţi la ideea că a face mișcări înseamnă tot dansul, în loc să treci totul prin corp, să înveţi corpul, să-l asculţi în cele mai mici amănunte. Eu am făcut de fapt un dans de cameră, n-am fost orchestră mare niciodată.” – Miriam Răducanu în publicația interviu Cronica unui dans de cameră, Parkour I, Institutul Prezentului, 2017, reeditată 2019.
GENEZĂ
de Miriam Răducanu
coregraf și performer: Mădălina Dan
idee și cercetare: Alina Șerban
cercetare și direcție artistică: Ștefania Ferchedău
muzica: Anatol Vieru, Rezonanțe Bacovia, interpret flaut: Voicu Vasinca (înregistrare prin amabilitatea Familiei Vieru)
PROGRAM de prezentare „Geneză” în cadrul expoziției
24 de argumente
Muzeul Național de Artă al României, aripa Galeriei Naționale, parter, Calea Victoriei 49-53
– 8 decembrie 2019, ora 16:00
– 25 ianuarie 2020, ora 17:00
Acces pe baza biletului de expoziție.
Născută în 1924 la Piatra Neamţ, Miriam Răducanu este considerată unul dintre cei mai influenţi artişti, dansatori şi coregrafi români. Coregrafiile sale au redefinit în mod fundamental vocabularul dansului contemporan din România, explorînd esenţializarea mişcării, raportul viu şi nesubordonat dintre arte, lărgind în acest fel noţiunea de dans ca spaţiu al sincretismului, al dialogului dintre dansatori, muzicieni, poeţi, actori. Utilizînd principii de lucru provenind din expresionismul german, la care se adaugă multiple surse din foclorul românesc, literatură şi teatru, construcţiile sale performative reintegrează muzica clasică sau jazz‑ul de o manieră inovatoare. Iniţiază în 1968 la invitația Margaretei Niculescu un program performativ care face parte din „Nocturnele 9 1/2”, găzduite de Teatrul Ţăndărică. Piese create în cadrul Nocturnelor au fost prezentate în turnee internaţionale la Beirut, Edinburgh, Roma, Santiago de Chile, Bruxelles, Berlin, Köln (1969–1977). Miriam Răducanu a jucat şi un rol important în planul redescoperirii corporalităţii actorului pe scenă, prin contribuţiile aduse în zona teatrală. Mentor şi profesoară a mai multor generaţii de dansatori, Miriam Răducanu şi‑a pus amprenta asupra pedagogiei coregrafice, predînd în principal la Liceul de Coregrafie „Floria Capsali” din Bucureşti.
Mădălina Dan este absolventă a Liceului de Coregrafie „Floria Capsali” din București și a Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică din București – secția coregrafie; tot la UNATC a absolvit și un master în scriere dramatică. Din 1998 pînă în 2003 este membră a companiei de dans „Oleg Danovski” din Constanța. În 2008 participă la programul de burse pentru dans contemporan „DanceWeb Scholarship” – Viena. Mădălina Dan a fost artistă invitată la Școala de Dans din cadrul Arizona State University şi artistă asociată a Centrului Naţional al Dansului Bucureşti în 2016. A studiat în Berlin la HZT (Hochschulübergreifende Zentrum Tanz Berlin) la programul SoDA (Solo/Dance/Authorship). Lucrările sale au fost prezentate la Springdance Festival Utrecht, Balkan Dance Platform – Novi Sad, eXplore Dance Festival – București, Temps d’Images – Cluj, SouthBank Center & Chisenhale Dance Space – Londra, Fabrik Potsdam, Hebbel am Uffer – Berlin, TanzFabrik-Berlin, Tanzquartier Wien, Dance Theater Workshop – New York, Firkin Crane-Cork, Alta Theater – Praga, Art Stations Foundation – Poznan, Sophien Saale – Berlin, FFT Düsseldorf, Impulse Festival, Mulheim, Lyon Dance Biennale, Schauschpiel Leipzig, Hellerau – Dresda etc. În 2015 a fost laureată a Premiilor CNDB 2015, pentru contribuţia sa în dans şi performance prin spectacole, ateliere, laboratoare de creaţie şi proiecte de mentorat.
Institutul Prezentului (IP) este o platformă de cercetare și resurse artistice în domeniul culturii vizuale și performative concepută de Ștefania Ferchedău și Alina Șerban. Centrat pe artiști și istoriile lor personale, pe experienţe determinate temporal și forme de (auto)arhivare, Institutul examinează diverse practici și situaţii din trecutul recent pînă în prezent din perspectivă transnaţională și transculturală.
„Geneză” este parte a proiectului a proiectului „Prezență, ritual, afect: Către o antropologie a mișcării”. Proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.
Partener expoziție 24 de argumente: Muzeul Național de Artă al României.
Mulțumiri: Miriam Răducanu, Cornel Răducanu, Gigi Căciuleanu, Lena Conta Vieru și Andrei Vieru, Adelina Ivan, Linotip, Cosmin Manolescu, Institutul de Etnografie și Folclor „Constantin Brăiloiu”.
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
Detalii la ip@institutulprezentului.ro, www.institutulprezentului.ro
_________
GENESIS.
PRESENCE, RITUAL, AFFECT
The Institute of the Present opens in the frame of its research programmes a layer of action dedicated to the revisiting of pieces and events that have marked the local artistic landscape in the field of modern and contemporary dance. In 2019, in direct relation with the exhibition „24 Arguments. Early Encounters in Romanian Neo-Avant-Garde 1969–1971”, the Institute present a performative event based on a reintepretation of the „Genesis” piece by choreographer Miriam Răducanu, signed by artist Mădălina Dan.
Part of the „Nocturne 9 ½” programme that made Miriam Răducanu known at the end of 1960s, the Genesis piece was presented in the frame of the exhibition „Romanian Art Today” in 1971 (as part of the Fringe section of the Edinburgh International Festival), event organised by the Scottish promoter, Richard Demarco, and which gathered artists from the visual arts in association with events dedicated to the latest explorations in the contemporary Romanian theatre, poetry and dance.
„Genesis” was created by Miriam Răducanu between 1969–1970, on a solo flute piece composed by Anatol Vieru, „Bacovia Resonances”, part of the cycle „Music for Bacovia and Labiș”, „Nocturnes and Resonances” (1959), in the working spaces of the “Floria Capsali” High School of Choreography in the former Lemnea street of Bucharest (the Niculescu-Dorobanțu house, where the high school had its headquarters until 1977). One of the showings of the pieces took place in the frame of Nocturne III 9 ½ on November 21, 1970 at Țăndărică Theatre, and subsequently Miriam Răducanu was invited by documentary film director Mirel Ilieșiu to integrate its choreography in the film „The Great Passage” („În marea trecere”, 1971, „5 Lamentations” in the interpretation of the Madrigal Choir), which was banned by the communist censorship at the time.
The reinterpretation signed by choreographer Mădălina Dan is a reconstruction based on archive documents, texts, photographies from showings of the piece in Bucharest and Edinburgh, on the documentary „The Great Passage”, as well as on a series of dialogues with Miriam Răducanu.
“The body is an instrument; it does what you command it to do. […] In my case, due to my passion for music, it was the tension, the movement in course of taking shape, the leitmotif, the association that mattered the most. […] However, the hardest part is to learn to let go of the idea that dance is all about movements, instead of filtering everything through the body, of teaching the body, of listening to it closely. What I did, in fact, was a chamber dance; I was never a big orchestra.” – Miriam Răducanu in the interview-publication „Chronicle of a Chamber Dance”, Parkour I, Institute of the Present, 2017, second issue 2019. The Institute of the Present publications are available in the Cărturești bookshops network.
GENESIS
by Miriam Răducanu
choregrapher and performer: Mădălina Dan
idea and research: Alina Șerban
research and artistic direction: Ștefania Ferchedău
music: Anatol Vieru, Rezonanțe Bacovia, flute performer: Voicu Vasinca (recording courtesy of Vieru family)
Schedule of Genesis showings in the frame of the 24 Arguments exhibition
National Art Museum of Romania, National Gallery wing, groundfloor
Calea Victoriei 49-53
– 8 December 2019, 16:00
– 25 January, 2020, 17:00
Access based on the exhibition ticket.
Born in 1924 in Piatra Neamţ, Miriam Răducanu is considered one of the most influential Romanian artists, dancers and choreographers. Her choreographies fundamentally reshaped the vocabulary of contemporary dance in Romania by exploring the essentialisation of movement, the vivid and unsubordinated interconnection between different arts, thus leading towards an expanding of the notion of dance as a space for syncretism and dialogue between dancers, musicians, poets, actors. By using working principles originating in the German expressionism, to which multiple sources from the Romanian folklore, literature and theatre were added, her performative structures reintegrated classical music or jazz in a groundbreaking manner. In 1968, at the invitation of Margareta Niculescu, she initiated a performative as part of the programme of „Nocturnes 9 ½”, hosted by the Ţăndărică Theatre in Bucharest. Pieces created in the framework of the Nocturnes were toured internationally in Beirut, Edinburgh, Rome, Santiago de Chile, Brussels, Berlin, Cologne (1969–1977). Miriam Răducanu also played an important role in the rediscovery of the corporality of the actor on stage, through her contributions in the field of theatre. Mentor and teacher of many generations of dancers, Miriam Răducanu left her mark on choreographic pedagogy, teaching mostly at the “Floria Capsali” High School of Choreography in Bucharest.
Mădălina Dan studied at the Choreography Highschool in Bucharest and has a BA at the choreography department of the National University of Theatre and Film, where she also received her MA in play- writing. She was a member of “Oleg Danovski” Ballet Company from 1998 till 2003. In 2008 she received the danceWEB scholarship in Vienna. She was guest artist to the Herberger Institute, School of Dance (Arizona State University) in 2009 and was associated artists at the National Dance Centre in Bucharest in 2016. She studied in Berlin at HZT (Hochschulübergreifende Zentrum Tanz Berlin) in the frame of the SoDA programme (Solo/Dance/Authorship). Her works have been shown at Springdance Festival Utrecht, Balkan Dance Platform – Novi Sad, eXplore Dance Festival – Bucharest, Temps d’Images – Cluj, SouthBank Center & Chisenhale Dance Space – London, Fabrik Potsdam, Hebbel am Uffer – Berlin, TanzFabrik-Berlin, Tanzquartier Wien, Dance Theater Workshop – New York, Firkin Crane-Cork, Alta Theater – Prague, Art Stations Foundation – Poznan, Sophien Saale – Berlin, FFT Düsseldorf, Impulse Festival, Mulheim, Lyon Dance Biennale, Schauschpiel Leipzig, Hellerau – Dresda etc. She received an award from the National Dance Centre in Bucharest at the CNDB Awards 2015.
„Genesis” is part of the project „Presence, Ritual, Affect: Towards an Anthropology of Movement”. Cultural project co-funded by the Administration of the National Cultural Fund.
Acknowledgments: Miriam Răducanu, Cornel Răducanu, Gigi Căciuleanu, Lena Conta Vieru and Andrei Vieru, Adelina Ivan, Linotip, Cosmin Manolescu, Institutul de Etnografie și Folclor „Constantin Brăiloiu”.
The project does not necessarily represent the standpoint of the Administration of the National Cultural Fund. AFCN cannot be held liable for the content of the project or the manner in which the outcomes of the project may be used. These shall devolve entirely on the beneficiary of the financing.
The Institute of the Present (IP) is a research and an artist resource platform in the field of visual and performing culture conceived by Ștefania Ferchedău and Alina Șerban. Centred on artists and their personal accounts, on time-specific encounters and forms of (self) archiving, the Institute looks at various practices and situations from the recent past until today from a transnational and transcultural perspective.
Details at ip@institutulprezentului.ro, www.institutulprezentului.ro