- This event has passed.
București: Tino Sehgal la MARe
29 iulie, 2020 - 30 august, 2020
Expoziție Tino Sehgal
Exhibition Tino Sehgal (for English, please scroll down)
Deschidere miercuri, 29 iulie 2020, de la ora 12:00
MARe/Muzeul de Artă Recentă, bulevardul Primăverii nr. 15, București
Lucrări:
This is exchange (2002). Cu Alina Lupeș, Ioana Răileanu, Simona Tărtăcuță
This You (2006). Cu Georgia Măciuceanu, Cristina Mitilă
Yet Untitled (2013 – lucrare premiată cu Leul de Aur la cea de-a 55-a ediție a Bienalei de la Veneția). Cu Alexandra Bălășoiu, Louise Höjer, Maria Mora, Cristian Nanculescu, Andreea Nova, Thomas Proksch.
***
Eveniment organizat de MARe/Muzeul de Artă Recentă, în parteneriat cu Goethe-Institut Bucuresti, reprezentând momentul principal din programul Tino Sehgal: Untitled Exchange – Tino Sehgal: Schimb neintitulat, program de colaborare dintre MARe/Muzeul de Artă Recentă și Goethe-Institut București. Primul moment al acestui program a avut loc în luna decembrie 2019, constând în prezentarea din 14 decembrie, „Tino Sehgal: Arta performativă”, susținută de Louise Höjer, prim-coregrafa lui Tino Sehgal și din atelierul susținut de Louise Höjer, pe data de 15 decembrie.
Expoziția Tino Sehgal este parte din stagiunea Dans la MARe, proiect cultural inițiat în 2020 de coregraful Cosmin Manolescu, la invitația Muzeului de Artă Recentă. Este produs de Fundația MARe, în parteneriat cu Goethe-Institut Bucuresti, Fundația Gabriela Tudor și Muzeul de Arta Vizuala Galati și co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN) și de Centrul Cultural Expo Arte aflat în subordinea Primăriei Municipiului București. Va putea fi vizitată până pe data de 30 august 2020.
După Jeff Wall, Martin Creed, Thomas Ruff, Marcia Hafif și Gregor Schneider, Tino Sehgal este al șaselea artist cu recunoaștere internațională, prezentat la MARe, de la deschiderea muzeului, în octombrie 2018.
***
Suntem obișnuiți ca la o expoziție de artă să vedem lucrări de artă. Obiecte de artă. Fie că vorbim despre tablouri, sculpturi, fotografie, proiecții video, instalații sau performance, așteptările noastre sunt clare: trebuie să vedem sau să auzim ”ceva”. Tino Sehgal este artistul care reușește să ne satisfacă această așteptare doar pentru a ne-o infirma în aceeași clipă.
Lucrările lui Tino Sehgal nu constau în ceea ce vedem sau auzim de la o distanță a contemplării sau a ascultării, pentru că lucrările lui destituie distanța. În primul rând că nu vorbim nici despre tablouri, nici despre sculpturi. Nu vorbim despre instalații sau despre proiecții video. Iar ca lucrurile să pară și mai complicate, nu vorbim nici măcar despre performance (deși unii ar putea face confuzie)!
Lucrările sale constau în întâlnirea și interacțiunea dintre actori, dansatori, interpreți și dintre aceștia și vizitator. Primii reprezintă jumătatea ”văzută” a lucrărilor sale, și anume persoanele care au fost selectate de echipa lui Tino Sehgal (alături de care respectivele persoane vor figura în expoziție) – deși există și lucrări în care interacțiunea nu se impune cu necesitate – vizitatorul reprezintă cealaltă jumătate.
Putem numi acele persoane ”actori” sau ”dansatori”, dar vom greși. Desigur, ei chiar pot fi dansatori sau interpreți (și deseori sunt!), dar nu în (și nici prin) această calitate vor materializa lucrările lui Tino Sehgal, pentru simplul motiv că lucrările acestuia NU se materializează.
Ele constau pur și simplu în întâlnirea sau în interacțiunea dintre vizitator și ”personajul din muzeu”.
Pe scurt: lucrările lui Tino Sehgal constau în experiența spontană, subiectivă, unică și irepetabilă provenită din interacțiunea vie, prin nimic previzibilă, dintre doi oameni sau mai mulți. Iar dacă lucrarea constă în interacțiunea ca atare, atunci putem să spunem că ”participantul” și vizitatorul sunt elementele vizibile ale lucrării, cadrul ei, personajele ei.
Persoana de la muzeu și persoana care vizitează muzeul constituie deopotrivă și doar împreună, partea ”văzută” a lucrării. Care, așa cum am subliniat, constă în întâlnirea sau, în funcție de lucrare, în interacțiunea dintre cele două părți.
Desigur, lucrările lui Tino Sehgal nu pot fi măsurate, cântărite, expuse, depozitate și cu atât mai puțin conservate. Nu în sensul clasic al cuvintelor. Prin urmare, nu pot fi nici fotografiate, filmate, înregistrate. Iconoclasmul lor este intrinsec, deoarece putem documenta două persoane (sau mai multe) aflate într-o interacțiune anume, putem chiar documenta interacțiunea, dar nu vom putea surprinde în nici un fel surpriza, sentimentele, emoțiile persoanelor aflate într-o întâlnire ad hoc. Și exact în acea sumă de trăiri, impresii și sentimente constau lucrările lui.
Într-un sens profund, putem spune că lucrările lui Tino Sehgal nu pot fi nici măcar evaluate, cu toate că în urmă cu doi ani, în 2018, Hirshhorn Museum and Sculpture Garden a achiziționat pentru colecția sa permanentă, lucrarea This You, prima lucrare integral ”vie” (first exclusively live work) din istoria muzeului și cu toate că există colecționari care au în colecția lor privată lucrări semnate de artist. Pot fi cumpărate, sigur, dar cum evaluezi ceva ce se află dincolo de materialitate?
Tino Sehgal construiește (prin faptul că alege!) cadrul și furnizează pretextul. Alege contextul (spațiul muzeal, în speță! – chiar și în contextul în care este invitat să expună), alege ”participantul” care va interacționa cu vizitatorul și așteaptă vizitatorul. Care poate veni sau nu. Adică, la rândul său, alege! Și care, în caz că vine, poate accepta interacțiunea sau o poate refuza ori i se poate sustrage repede. Dar din momentul în care vine și acceptă să interacționeze, vizitatorul va contribui decisiv la realizarea lucrării respective. Căci lucrările lui Tino Sehgal nu se materializează, ci se petrec!
Iar de miercuri, 29 iulie 2020, în premieră în România, trei dintre lucrările lui Tino Sehgal se vor petrece până la finalul lunii august, la MARe/Muzeul de Artă Recentă. Acolo unde vă așteptăm zilnic, între 12:00 și 18:30 (mai puțin în zilele de marți), pentru a deveni personajele unor lucrări de Tino Sehgal.
***
Tino Sehgal este unul dintre starurile artei contemporane. Născut în 1976 la Londra, Tino Sehgal s-a afirmat prin stilul său nonconformist, ba chiar radical, așa cum este numit în numeroase prezentări, în care se folosește de spațiul înconjurător și de spectatorii pe care îi include în propriile lucrări. Definindu-și practicile drept ”constructed situations”, Tino Sehgal problematizează relația dintre artă și privitor. În acest sens a ales ca spații favorite pentru lucrările sale galeriile și muzeele de artă.
De-a lungul carierei sale (care a debutat în anul 2000), Tino și-a prezentat lucrările în spațiile unor muzee și ale unor galerii și instituții de artă prestigioase: Museum of Contemporary Art, Chicago (2002), Van Abbemuseum, Eindhoven și Musée des Beaux-Arts, Nantes (2004) Serralves Foundation, Porto (2005) Institute of Contemporary Arts, Londra (în 2005, 2006, 2007), Hirshorn Museum and Sculpture Garden, Washington (2006), Kunsthaus Bregenz, Austria (2006), Kunstverein Hamburg (2006), Museum für Moderne Kunst, Frankfurt (2007); Guggenheim Museum NY (2010), TATE, Londra (2012) Stedelijk Museum, Amsterdam (2015), Palais de Tokyo (2016), Hirshorn Museum and Sculpture Garden, Washington (2018), The Shed, New York (2018), Accelerator, Stockholm, (2019) și altele.
MARe/Muzeul de Artă Recentă este primul muzeu din România în care arta lui Tino Sehgal va putea fi văzută de public.
Având la bază studii de coregrafie și de economie, Tino Sehgal a colaborat de-a lungul carierei sale cu specialiști din zona academică și a coregrafiei.
Una dintre colaboratoarele cele mai importante ale artistului (timp de aproape 15 ani!) este Louise Höjer (teoreticiană, coregrafă și dansatoare). A predat teorie și dramaturgie la DOCH University, Stockholm, la UdK (Universitatea de Artă) din Berlin și la Academia de Teatru Norvegiană, Louise Höjer (artistă de origine suedeză, stabilită la Berlin) a jucat un rol semnificativ în producerea lucrărilor lui Tino Sehgal, pe care i le-a interpretat timp de aproape un deceniu. Atât la nivel conceptual, cât și la nivel practic, de interpretare, Louise Höjer și-a lăsat amprenta în arta lui Sehgal, fiind la rândul ei decisiv marcată de aceasta.
Thomas Proksch (Austria) este interesat de felul în care se întâlnesc diferitele discipline artistice, precum performance-ul, instalațiile, improvizația, muzica (sound art / DJ-ing) și voce. Solo-ul său LE_GO a fost prezentat în expoziția Welt ohne Aussen la Martin Gropius Bau Berlin 2018. Din 2013 el a interpretat și remixat numeroase lucrări ale lui Tino Sehgal (This Variation, Kiss, Yet Untitled – ultima fiind prezentată și la MARe). A participat la numeroase expoziții de lungă durată, în muzee și-n galerii de artă.
ENG.
Tino Sehgal Exhibition
Opening Wednesday, July 29 2020, from 12:00 PM
MARe/ Museum of Recent Art, bld. Primăverii no. 15, Bucharest
Works:
This is exchange (2002). With Alina Lupeș, Ioana Răileanu, Simona Tărtăcuță
This You (2006). With Georgia Măciuceanu, Cristina Mitilă
Yet Untitled (2013 – work rewarded with the Golden Lion at the 55th edition of the Venice Biennale). With Alexandra Bălășoiu, Louise Höjer, Maria Mora, Cristian Nanculescu, Andreea Nova, Thomas Proksch.
Event organized by MARe / Museum of Recent Art, in partnership with Goethe-Institut Bucharest, representing the main moment of the Tino Sehgal program which is a collaboration between MARe / Museum of Recent Art and Goethe-Institute Bucharest . The first moment of this program took place in December 2019, with a presentation and workshop given by Louise Höjer, a long-standing collaborator of Sehgals
The Tino Sehgal exhibition is part of the season entitled, Dans la MARe a cultural project initiated in 2020 by the choreographer Cosmin Manolescu, at the invitation of the Museum of Recent Art. It is produced by MARe Foundation, in partnership with Goethe-Institut Bucharest, Gabriela Tudor Foundation and Galați Museum of Visual Art and co-financed by the National Cultural Fund Administration (AFCN) and the Expo Arte Cultural Center subordinated to Bucharest City Hall.
After Jeff Wall, Martin Creed, Thomas Ruff, Marcia Hafif and Gregor Schneider, Tino Sehgal is the sixth artist with international recognition, presented at MARe, since the opening of the museum, in October 2018.
***
In front of an art exhibition we are used to see works of art. Artistic objects. Whether we are talking about paintings, sculptures, photography, video projections, installations or performance, our expectations are clear: we must see or hear „something”. Tino Sehgal is the artist who manages to satisfy this expectation only to refute it at the same time.
Tino Sehgal’s works do not consist in what we see or hear from a distance of contemplation or listening, because his works destroy distance. First of all, we are not talking about paintings or sculptures. We are not talking about installations or video projections. And to make things seem more complicated, we’re not even talking about a performance (although some might make this confusion)!
His works consist of interactions between people, between singers and dancers, between the visitor and the “seen” half os his works, namely people who were selected by Tino Sehgal’s team (with whom those people will appear in the exhibition.
We can call those people „actors” or „dancers”, but this will be wrong. Of course, they may even be dancers or performers (and they often are!), but it is not in (and not through) this quality that Tino Sehgal’s works will materialize, for the simple reason that his works do NOT materialize.
They simply consist of the encounter between the visitor and the „character inside the museum”.
In short, Tino Sehgal’s works consist of the spontaneous, subjective, unique and unrepeatable experience coming from the living, unpredictable interaction between two or more people. And if the work consists in the interaction as such, then we can say that the “participant” and the visitor are the visible elements of the work, its setting, its characters.
The person from the museum and the person who visits the museum constitute both and only together the „seen” part of the work, which, as we pointed out, is the interaction between the two characters.
Certainetly, Tino Sehgal’s works cannot be measured and weighed, but can be exhibited and even preserved. They cannot be photographed, filmed or recorded. Their iconoclasm is intrinsic, because we can document two people (or more) in a particular interaction, we can even document the interaction, but we can not capture in any way the surprise, the feelings and the emotions of people in an ad hoc meeting. And his works consist of exactly that amount of experiences, impressions and feelings.
Eventhough Sehgal’s works are not material objects, there are collectors who have in their private collection works by the artist and two years ago, in 2018, Hirshhorn Museum and Sculpture Garden purchased for its permanent collection This You, the first work entirely „alive” (first exclusively live work) from the history of the museum.
And from Wednesday, July 29, 2020, for the first time in Romania, three of Tino Sehgal’s works will take place until the end of August, at MARe / Museum of Recent Art, where we are waiting for you every day, between 12:00 and 18:30 (except Tuesdays), to become the characters of Tino Sehgal’s works.
***
Tino Sehgal is one of the stars of contemporary art. Born in 1976 in London, Tino Sehgal asserted himself through his nonconformist, even radical style, as it is called in many presentations, in which he uses the surrounding space and the spectators that he includes in his own works. Defining his practices as „constructed situations”, Tino Sehgal questions the relationship between art and the viewer. In this sense, he chose art galleries and museums as favorite spaces for his works.
Throughout his career (which began in 2000), Tino presented his works in the spaces of museums and prestigious galleries and art institutions: Museum of Contemporary Art, Chicago (2002), Van Abbemuseum, Eindhoven and Musée des Beaux-Arts, Nantes (2004) Serralves Foundation, Porto (2005) Institute of Contemporary Arts, London (in 2005, 2006, 2007), Hirshorn Museum and Sculpture Garden, Washington (2006), Kunsthaus Bregenz, Austria (2006), Kunstverein Hamburg (2006), Museum für Moderne Kunst, Frankfurt (2007); Guggenheim Museum NY (2010), TATE, London (2012) Stedelijk Museum, Amsterdam (2015), Palais de Tokyo (2016), Hirshorn Museum and Sculpture Garden, Washington (2018), The Shed, New York (2018), Accelerator, Stockholm, (2019) and other.
MARe / Museum of Recent Art is the first museum in Romania where Tino Sehgal’s art can be seen by the public.
Having studied choreography and economics, Tino Sehgal has collaborated throughout his career with specialists in academia and choreography.
One of the artist’s most important collaborators (for almost 15 years!) is Louise Höjer (theorist, choreographer and dancer). She has taught theory and dramaturgy at DOCH University, Stockholm, the UdK (University of Art) in Berlin and the Norwegian Theater Academy. Louise Höjer (a Berlin based artist) plays a significant role in the production of Sehgals works and has also interpreted his work for over a decade. Both at the conceptual level and at the practical level of interpretation, Louise Höjer left her mark in Sehgal’s art, being in turn decisively marked by it.
Thomas Proksch (Austria) is interested in the way that different artistic disciplines meet, such as performance, installations, improvisation, music (sound art / DJ-ing) and voice. His solo LE_GO was presented in the exhibition Welt ohne Aussen at Martin Gropius Bau Berlin 2018. Since 2013 he has performed and remixed numerous works by Tino Sehgal (This Variation, Kiss, Yet Untitled – the latter being presented at MARe). He has participated in numerous long-term exhibitions, museums and art galleries.