- This event has passed.
Sibiu: Lucrarea lunii octombrie: Nicolae Grigorescu (1838 – 1907), „Peisaj de pădure” – Brukenthal
1 octombrie, 2018 - 31 octombrie, 2018
Lucrarea lunii octombrie: Nicolae Grigorescu (1838 – 1907), „Peisaj de pădure” (ulei / pânză / carton, 27,8 ×18,5 cm, semnat dreapta jos, cu roșu)
Autor text: Iulia Mesea
Tabloul pe care îl recomandăm ca lucrarea lunii octombrie este un Peisaj de pădure, semnat Nicolae Grigorescu, tablou de o sensibilitate aparte prin felul în care artistul trăiește și comunică privitorului sentimentul naturii și prin excepționala calitate a realizării artistice.
Compoziția este realizată în două registre principale. În registrul inferior artistul recurge la o perspectivă ascendentă, în care redă parțial motivul, un fragment de pădure, mai exact un pâlc de mesteci, plasați în centru dreapta lucrării, ale căror trunchiuri argintii se înalță din covorul de frunze ofilite. Pe poteca ce pleacă din primul plan și se pierde spre adâncul pădurii, se disting două personaje. Registrul superior este rezervat cerului pe care se profilează coroanele copacilor. „Eroii” peisajului sunt mestecenii, a căror prezență se impune nu doar prin dimensiunile pe care le au în cadrul ansamblului, ci și prin eleganța arcuirii și argintiul trunchiurilor, ploaia auriu-argintie a frunzișului aproape veșted, cromatica nobilă a unui început de toamnă, și vibrația lor, ușoara mlădiere și foșnetul ușor al frunzișului.
Deși de mici dimensiuni, compoziția are un aspect monumental prin perspectiva scurtă ascendentă pentru care optează artistul. La nivel simbolic, sentimentul de măreție este accentuat de raportul dintre dimensiunile omului și cele ale arborilor. Cu acea atitudine panteistă ce îi caracterizează opera, Grigorescu integrează prezența umană în mediul natural, făcându-o parte a acestuia. Personajele sale sunt private de individualitate formală, fiind mai degrabă accente cromatice care susțin centrul de interes al compoziției.
Ceea ce impresionează în primul rând este simfonia luminii și culorilor, felul în care artistul exploatează lumina, strălucirea ei pe formele naturii, modul în care o prinde în pastă și o fixează pe pânză prin tușa scurtă, rapidă, a cărei dibace așezare și suprapunere dă viață ansamblului.
Nicolae Grigorescu este considerat fondatorul picturii românești moderne, artistul care a reușit să sintetizeze în opera sa acumulările anilor de studiu din Franța, în primul rând influențele plein air-iste și cele impresioniste într-o formulă originală cu un profund conținut național. Atras îndeosebi de genul peisagist, Grigorescu a realizat adevărate capodopere ale genului. Peisajul devine, sub penelul său, un echivalent vizual al priveliştii în faţa căreia emoţia pictorului se manifestă cu bucurie și sinceritate.
/EN/
The October painting: Nicolae Grigorescu (1838 – 1907), “Woodscape” (oil / canvas / cardboard, 27.8 x 18.5 cm, signed lower right in red)
Text author: Iulia Mesea
The painting we recommend for October is Woodscape, in which the artist, Nicolae Grigorescu, displays great skill in imparting his sensitivity about nature.
There are two main levels in this composition. In the lower one, the artist resorts to an ascending perspective which partially renders the motif, a bunch of birch trees, placed in the centre of the painting, slightly to the right; their trunks emerge from a carpet of wilted leaves. On the footpath, which starts in the foreground and disappears into the depth of the forest, there are two characters. The upper level is destined for the sky against which the trees stand sharp. The „heroes” of the landscape are the birch trees, tall, majestic, with elegantly curved trunks, the noble colours of an early autumn – silver and gold, the rain of the wilting leaves, which shimmer in the wind.
The short, ascending perspective employed by the artist gives monumentality to this, otherwise, small composition. On a symbolic level, the feeling of greatness is enhanced by the ratio of man to trees. Firm in his pantheistic ideas, Grigorescu integrates the human presence in nature. His characters are deprived of individuality: they are chromatic accents which support the heart and dynamics of the composition.
What impresses most is the manner in which the artist employs light, the way in which it shines on the shapes of nature, the manner in which he captures it in the paste and pinpoints it on the canvas with short skilfully placed brushstrokes which give life to the ensemble.
Nicolae Grigorescu, the artist who in his creations synthesizes the influences of the plein-air and of the Impressionism – picked up in his formative years in France – to obtain an original, profoundly national creation, is considered to be the founder of modern Romanian painting. Attracted especially by landscapes, Grigorescu created remarkable masterpieces of the genre. Under his brushstrokes, landscapes become the visual equivalent of the sights which cause him such joyful and honest emotion.