Loading Evenimentele

« Toate Evenimentele

București: Din senin/Out of the Blue MARe/Muzeul de Artă Recentă, expoziție, 02 octombrie 2020 – 28 februarie 2021

2 octombrie, 2020 - 28 februarie, 2021

Din senin!
Expoziție: 02 octombrie 2020 – 28 februarie 2021
Ore de vizitare: Zilnic (marți închis), între orele 11:00 – 19:00
* Mulțumim partenerilor noștri de la Volvo și de la Mastercard pentru susținerea acordată în realizarea acestei expoziții.
* Pentru imagine a fost folosită lucrarea ”Horizon” (2018, acrilic pe pânză, 140×140 cm), de Codruța Cernea
”În perioada mai-iunie 2020, MARe/Muzeul de Artă Recentă București a lansat o campanie extraordinară de achiziții de artă contemporană românească, sub titlul E albastră! Campania inițiată de MARe a fost salutată public de către Ministerul Culturii, prin comunicate de presă semnate de Ministrul Culturii, apărute pe pagina oficială a Ministerului, dar și în numeroase publicații naționale. Campania inițiată de MARe a devansat-o pe aceea similară a Ministerului Culturii, care se află încă în prima fază de derulare la ora actuală.
Deja în ultimii 4-5 ani MARe s-a impus drept cel mai important cumpărător de artă românească contemporană, adăugând constant piese remarcabile la fondul de peste 800 de lucrări deținute, prin achiziții directe de la artiști sau de la moștenitorii acestora, din galerii și centre culturale, de la case de licitații din țară și din străinătate etc. Lucrări reprezentative pentru cultura vizuală românească, din 1965 până la ora actuală, au alcătuit astfel singura colecție permanentă de artă românească contemporană prezentată vizitatorilor într-un muzeu deschis 6 zile pe saptămână, de-a lungul întregului an.
Particularitatea campaniei de achiziții din mai-iunie 2020 nu a constat în primul rând, așa cum pare la prima vedere, în insolitul acesteia pe fondul de deprimare, de dezangajare și de derivă a scenei artistice românești, zdrobită de criza coronavirusului și de carantina care tocmai se încheiase. Numele campaniei E albastră! poate să fie înșelător – e drept că formula e albastră! se referă la o situație apărută brusc, foarte neplăcută și aparent fără ieșire. Dar chiar referirea la culoarea albastru arăta ieșirea – albastrul este culoarea din logo-ul MARe, iar ieșirea din situația albastră era indicată chiar prin numele culorii și prin legătura acesteia cu MARe.
Dincolo de unda de încredere pe care o oferea lumii artistice locale această campanie de achiziții, neobișnuitul ei consta într-un element necunoscut publicului, și care ține de bucătăria internă a colecției private pe care o prezintă și administrează MARe: toate achizițiile anterioare au fost făcute potrivit unui plan de achiziții stabilit inițial, cu o serie de nume de artiști, cu indicații precise asupra perioadelor acestora care reprezentau interes maxim și cu o atenție deosebită acordată stării de conservare a lucrărilor achiziționate. MARe nu cumpărase niciodată artă oferită de artiști și agenți ai acestora ci ceruse, căutase și selectase doar acele lucrări muzeale, care articulau un discurs verosimil al devenirii artei noastre după deceniile de realism socialist.
Prin campania E albastră! MARe se deschidea pentru prima dată către fenomenul artistic foarte viu și contradictoriu al momentului, nu făcea cereri de opere, ci accepta oferte. MARe a primit oferte venite de la toți artiștii interesați, de la galerii, grupări artistice și moștenitori sau rude ale artiștilor, de la agenții și instituții artistice. Nu este de mirare că au răspuns apelului peste 600 de artiști, care au prezentat aproape 7000 de lucrari!
Din senin, echipa curatorială MARe a fost confruntată cu entuziasmul fără precedent al lumii artistice din România: artiști din toată țara și de toate naționalitățile, artiști străini locuind în România, artiști români locuind în străinătate, artiști emigranți sau nomazi, cu trecere meteorică prin țara noastră, artiști consacrați și tineri studenți, artiști care utilizează mijloacele tradiționale și artiști care explorează mijloacele alternative, cu toții au identificat în campania MARe acel element tonic, capabil să susțină vocația lor creatoare.
Entuziasmul acestora s-a reflectat în efortul de mai bine de două luni al echipei curatoriale MARe care a selectat, evaluat, analizat și susținut în final pentru achiziții peste 80 de lucrari create de circa 50 de artiști, suma totală a achizițiilor depășind 200 000 de euro. Lucrările selectate au fost realizate de artiste și artiști care locuiesc în România sau în străinătate, cu diverse apartenențe etnice, din generații extrem de diferite (de la consacrați la tineri aspiranți), și care s-au prezentat fie individual, fie în grupuri sau sub egida unor galerii de artă sau a altor instituții similare. Majoritatea lucrărilor au fost bidimensionale, fie pictură, fie grafică, dar printre achiziții se numără și sculptură, instalații, artă video și audio, artă conceptuală și fotografii, chiar și performance.
Campania E albastră! s-a dovedit astfel una dintre cele mai de succes inițiative de susținere dar și de cercetare a artei românești contemporane, dincolo chiar de contextul în care s-a derulat, acela al crizei coronavirusului.
A inaugurat un dialog fără precedent al muzeului cu lumea artistică românească, alcătuind o enormă bază de date care dă o imagine (desigur, parțială) dar relevantă asupra direcțiilor, preocupărilor și capacităților artistice autohtone la ora actuală. MARe a achiziționat în cea mai mare măsură lucrări de la artiști care nu se aflau în portofoliul muzeului, îndeosebi artiști tineri și foarte tineri, precum Nona Inescu, Codruța Cernea, OCU, Larisa Sitar, Arantxa Etcheverria, Naiana Vatavu, Regina Ionescu, Kero Zen, Lucian Hrisav, Cosmin Moldovan, Ionuț Vancea, Ștefan Tănase, Tudor Ciurescu, Norbert Filep, Istvan Makkai, Radu Pandele, dar a achiziționat și lucrări-reper ale unor artiști consacrați, fie ei din generațiile mature (Neculai Păduraru, Doru Covrig, Titi Ceară), optzeciști (Teodor Graur, Olimpiu Bandalac, Victoria Zidaru) sau douămiiști (Vlad Nancă, Maxim Liulcă, Daniel Djamo, Bogdan Vlăduță, Radu Comșa) care nu mai fuseseră oferite anterior.
Tocmai pentru că întreaga campanie a comportat o extinsă activitate de cercetare, odată încheiat procesul de achiziție a lucrărilor selectate, echipa curatorială MARe a decis să continue cercetarea spre realizarea unei expoziții și a unui catalog în care să fie prezentate nu doar lucrările achiziționate (și care vor fi expuse), ci și întregul context al artei românești în anul 2020, așa cum s-a revelat acesta de-a lungul campaniei E albastră!
Conceput ca un atlas socio-antropologic al mediului și practicilor artistice curente, catalogul va trece în revistă aria și zonele geografice de proveniență ale artiștilor care au propus lucrări (pe regiuni istorice ale țării, dar și din Europa, America sau chiar din Japonia, de unde am primit propuneri), sexul (circa 400 bărbați și circa 300 femei) și grupele de vârstă ale acestora (cei mai numeroși artiști fiind din grupa 30-40 de ani), tipologiile iconografice (artă figurativă, abstractă) și tehnice (mijloacele artistice preferate, cele tradiționale sau cele alternative), relațiile creatorilor cu galeriile (30 de galerii comerciale au prezentat oferte) de artă, reunirea în grupuri creatoare, felul în care aceștia au trimis materialele (online, tipuri de fișiere) și chiar plaja de prețuri cerute.
Expoziția, intitulată Din senin, pentru a sublinia faptul că și pentru echipa curatorială, ca și pentru artiști, întregul demers s-a deschis ca un imens prilej de revelare reciprocă, împreună cu catalogul său, vor constitui o veritabilă fișă de observație a marilor direcții și posibilități ale artei și artiștilor locali, dar și a sistemului artistic actual, cu limitele și capacitățile acestuia.
Catalogul bilingv Din senin (Out of the blue) va rămâne astfel concomitent un obiect de studiu pentru specialiști, dar și o veritabilă mărturie asupra solidarității lumii muzeale cu lumea artistică locală în anul 2020. Catalogul va contribui la conturarea unei noi generații de artiști, cu preocupările și cu tehnologiile lor preferate, și va aduce vizibilitate națională și internațională unui fenomen de refacere a țesutului cultural și artistic național, care va lăsa în urmă marasmul lunilor de izolare și carantină.”
Erwin Kessler, curator.
În expoziție sunt prezentate 61 de lucrări semnate de 46 de artiști contemporani români: Olimpiu Bandalac, Dan Basu, Michele Bressan, Titi Ceară, Codruța Cernea, Traian Cherecheș, Tudor Ciurescu, Elena Copuzeanu, Doru Covrig, Alina Crasovschi Feneș, Tudor Crîșmăriuc, Cristian Dițoiu, Daniel Djamo, Florina Drăguș, Arantxa Etcheverria, Norbert Filep, Dimitrie Luca Gora, Vasile Gorduz, Dumitru Gorzo, Teodor Graur, Lucian Hrisav, Gheorghe Ilea, Nona Inescu, Regina Ionescu, Makkai István, Marius Leonte, Maxim Liulca, Cristian Macovei, Micleușanu M., Cosmin Moldovan, Grupul Monotremu, Vlad Nancă, Ocu, Pandele Pandele, Alexandru Papuc, Neculai Păduraru, Alexandru Păsat, Alexandru Rădulescu, Alexandru Răduță, Larisa Sitar, Ștefan Tănase, Ionuț Vancea, Naiana Vatavu, Bogdan Vlăduță, Kristin Wenzel, Kero Zen.
În Catalog vor fi prezentate 90 de lucrări de 48 de artiști, inclusiv Alina Buga și Victoria Zidaru.

Detalii

Începere:
2 octombrie
Se termină:
28 februarie, 2021
Categorie:

Loc de întâlnire

MARe/Muzeul de Artă Recentă
Primăverii nr 15
București, București Romania
+ Harta Google
Sit web:
https://www.facebook.com/MuzeulDeArtaRecenta

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *