Loading Events
 
 
  • This event has passed.

București: conferință în expoziția Mitul național. Contribuția artelor la definirea identității românești (1830 – 1930)

Conferinta in expozitia
Mitul national. Contributia artelor la definirea
identitatii romanesti (1830 – 1930)
Muzeul National de Arta al Romaniei invita publicul joi, 4 octombrie 2012, orele 18.00 la conferinta Romania la Bienala de la Venetia in 1924: o tentativa de a construi imaginea unei arte nationale, sustinuta de Daria Ghiu in cadrul expozitiei Mitul national. Contributia artelor la definirea identitatii romanesti (1830 – 1930) .
Intrarea este libera, in limita locurilor disponibile. Rezervari la comunicare@art.museum.ro.
Nicolae Grigorescu - Printre dealuri si valcele, MNAR
Nicolae Grigorescu – Printre dealuri si valcele, MNAR
Aceasta este prima intalnire dintr-un ciclu de conferinte lunare pe teme conexe expozitiei Mitul national. Contributia artelor la definirea identitatii romanesti (1830 – 1930), deschise la MNAR in perioada 13 septembrie 2012 – 13 februarie 2013 (curatori: Monica Enache si Valentina Iancu, in colaborare cu istoricul Lucian Boia). Conferintele isi propun sa completeze prin problematizare si contextualizare unele aspecte sugerate in discursul expozitional prin selectia unor lucrari sau autori.
In 1924 Romania ocupa la cea de-a XIV-a Expozitie Internationala de Arta de la Venetia doua sali in Pavilionul Central, alaturi de Statele Unite ale Americii si Japonia – si ele tari invitate si inca fara un pavilion propriu. Pentru prima data, 106 opere de arta semnate de 36 de artisti romani erau prezente la aceasta manifestare internationala de anvergura.
Daria Ghiu analizeaza selectia operelor si a a utorilor trimisi sa reprezinte Romania la Venetia in 1924 si modul in care criticii de arta occidentali au receptat prezenta artistilor romani, in incercarea de a raspunde intrebarii Ce inseamna arta nationala si cum se construieste ea pentru „export”? Publicul are ocazia sa regaseasca in expozitie unele dintre lucrarile reprezentative expuse la Venetia in 1924.
Sala 1 - Expoziţia Mitul naţional. Contribuţia artelor la definirea identităţii româneşti (1830 – 1930)
Sala 1 – Expoziţia Mitul naţional. Contribuţia artelor la definirea identităţii româneşti (1830 – 1930)
***
Conferinta “Romania la Bienala de la Venetia in 1924: o tentativa de a construi imaginea unei arte nationale”
Joi, 4 octombrie 2012, ora 18.00
Prezinta: Daria Ghiu
Durata: aproximativ o ora
Intrarea libera in limita locurilor disponibile
Rezervari la comunicare@art.museum.ro
Va asteptam!Maria Sfrijan
Sectia Educatie, Comunicare, Proiecte Culturale si Marketing
Muzeul National de Arta al Romaniei
Calea Victoriei 49-53
Sector 1, Bucuresti
Telefon: 021.313.30.30 int. 923 / 021.314.81.19
www.mnar.arts.ro
www.facebook.com/ National Museum of Art of Romania

Sala 3 - Sala 1 - Expoziţia Mitul naţional. Contribuţia artelor la definirea identităţii româneşti (1830 – 1930)
Sala 3 – Sala 1 – Expoziţia Mitul naţional. Contribuţia artelor la definirea identităţii româneşti (1830 – 1930)

 

Daria Ghiu analizează selecţia operelor şi a autorilor trimişi să reprezinte România la Veneţia în 1924 şi modul în care criticii de artă occidentali au receptat prezenţa artiştilor români, în încercarea de a răspunde întrebării Ce înseamnă artă naţională şi cum se construieşte ea pentru „export”? Publicul are ocazia să regăsească în expoziţie unele dintre lucrările reprezentative expuse la Veneţia în 1924.

Expoziţia Mitul naţional. Contribuţia artelor la definirea identităţii româneşti (1830 – 1930), explorează modalităţile prin care cei mai importanţi artişti români moderni au contribuit la definirea identităţii naţionale, într-o perioadă încărcată de evenimente istorice hotărâtoare pentru formarea statului român: Revoluţia de la 1848, Unirea Principatelor din 1859, instaurarea lui Carol I ca domnitor în 1866, Războiul de Independenţă 1877-1878, proclamarea regatului României în 1881, Marea Unire din 1918.

Sunt expuse aproximativ 250 de lucrări de pictură, grafică, sculptură şi artă decorativă, create în perioada 1830 – 1930 de artişti precum Barbu Iscovescu, Constantin Daniel Rosenthal, Carol Popp de Szathmári, Gheorghe Tattarescu, Theodor Aman, Nicolae Grigorescu, Ioan Andreescu, Ştefan Luchian, Nicolae Tonitza, Oscar Han, Camil Ressu, Dimitrie Paciurea etc.

Dincolo de succesiunea evenimentelor istorice, expoziţia ilustrează traseul evolutiv al artei româneşti moderne, atât stilistic cât şi tematic, punctând recurenţa unor subiecte şi a unor personaje istorice emblematice, destinate susţinerii edificiului politic al României moderne.

* * *

 

Daria Ghiu este doctorand al Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti şi bursier al SIK-ISEA (Institutul de cercetare a artei) din Zürich, cu o teză despre Pavilionul României la Bienala de artă de la Veneţia: istoric, mecanisme instituţionale, context internaţional, coordonată de Anca Oroveanu şi Beat Wyss.

În 2008 a lucrat în departamentul de educaţie al bienalei de artă Manifesta 7. Din 2007 este jurnalist cultural şi critic de artă pentru diferite publicaţii culturale româneşti (Bucureştiul cultural, Dilema veche, LiterNet.ro) şi reviste precum Arta, IDEA artă+societate şi Igloo. Din 2008 colaborează cu Radio România Cultural, unde realizează reportaje şi interviuri pe teme legate de scena de artă contemporană. În 2010 a editat 20/22. Douăzeci de ani de texte de Dan Perjovschi (Editura Cartea Românească).

 

Venue

Muzeul Național de Artă al României – București
Calea Victoriei 49-53, București 010063
București, București 010063 Romania
+ Google Map
View Venue Website

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *