
- Acest eveniment a trecut.
București: macheta basculantei AB 110T – Exponatul Lunii iiulie 2019 la Muzeul Militar Naţional “Regele Ferdinand I”
4 iulie, 2019 - 31 iulie, 2019

MACHETELE SUNT JUCĂRII ȘI ELE CAMION AB 110 T AUTOTURISM OLCIT EXCAVATOR E.S.E. 8001 -Tati, tati, uite ce jucării frumoase am găsit!, strigau fericiti băieții trăgând, unul o ditamai minibasculantă, celălat agintând o mașinută roșie și un excavator. – Andrei!!! Matei!!!, ce-ți făcut ??!!! Ați răscolit depozitul !!!! Dacă vine Dan și vede ce-ați făcut se supără rău pe noi toți!!! – De ce? întrebară copii nedumeriți. Mai sunt o mulțime!!! – Astea nu sunt jucării! Sunt machete și fiecare are o poveste!! – Ce-s alea…,,machete”? – O machetă este o reproducere la scară redusă și care respectă fidel proporția dimensiunilor și aspectul interior și exterior al unui aparat sau al unei construcții. Așa ca astea. Uite, camionul ăsta galben este macheta basculantei AB 110T. Originalul (adică mașina mare, adevărată) a fost construită prin anii 80 la Uzina Mecanică Mîrșa. Avea pneuri Michelin, speciale, fără cameră, șasiu cu 4 roți (cele din spate duble) – fiecare roată avea 3,2 metri în diametru. Cabina era amplasată la 2,5 metri înălțime, pe o platformă ca un balcon, la care ajungeai urcând o scară cam de 6 metri cu balustradă. O astfel de mașină a fost creată și folosită pentru drumuri de carieră – la Rovinari, la Canalul Dunăre – Marea Neagră, în Australia la exploatări neferoase. – Și mașina asta roșie? – Eeeee… Mașina asta este macheta autoturismului OLCIT, are 14 cm înălțime, lungime a 37cm și lățimea de 14,5cm. A fost o mașină construită în România în perioada 1981-1995, la Craiova în urma parteneriatului între autoritățile de stat (guvern) române și producătorul francez de automobile Citroën. Era o maşină mică, special concepută pentru oraş şi mai ales economică. Modelul ăsta, G11, avea formă aerodinamică, cu trei uși, motor în patru timpi, 4 cilindri dispuși orizontal, cu o putere maximă de 57,4 C.P, carburator SOLEX dublu corp și un rezervor cu capacitate de 42 l. Răcire cu aer cu ventilator, sistem de frânare cu pompă centrală și sistem hidraulic cu dublu circuit acționând pe cele patru roti cu discuri. Avea pneuri 14/55R13, bujii SINTEROM 14LP24. Ultima mașină Citroën 100%, doar asamblată în România, pentru că proiectul, piesele şi chiar şi uzina erau toate de concepţie Citroën! – Ce nume e ăsta…OLCIT? – E un nume combinat – numele regiunii Oltenia (unde era localizată fabrica) şi numele constructorului francez Citroen. – Și excavatorul meu? – Excavatorul este macheta modeuluil E.S.E. 8001, are o înălțime de 30 cm, o lungime de 45 cm și o grosime de 14 cm. A fost construit în anul 1978 la Întreprinderea Progresul Brăila. A fost cel mai mare excavator pe șenile cu tracțiune electrică, de concepție și execuție românească, cu cupa de 8-10 mc și performanțe superioare. – Vedeți acum că nu sunt jucării, da? – Auzi, tati, tu chiar nu pricepi? Machetele sunt jucării și ele!!! – Bine, Andrei, fie ca voi, zise tatăl zâmbind. Dar sunt niște jucării speciale, făcute să stea în vitrine. Și tocmai asta o să și facem în luna iulie – o să prezentăm, pentru copiii mici și mari, ca Exponatul lunii BASCULANTA AB 110T, OLCIT G11 și EXCAVATORUL E.S.E. 8001. – Uraaaaa! MACHETELE SUNT JUCĂRII ȘI ELE!!!!