
- This event has passed.
Tecuci: Exponatul luni septembrie 2023 la Muzeul de Istorie „Teodor Cincu”: Manualul Gramatica Română – sintaxa, ortografia și composițiunile. Curs practic de limba maternă 1875
11 septembrie - 30 septembrie






Așadar, la cinci ani după adoptarea alfabetului latin, prin Legea Instrucțiunii Publice s-a cerut ca „acele cărți destinate pentru clasele primare să fie scrise într-o formă câtu se poate de populară; să fie lucrate după cele mai noi metode de învățământu și așa încâtu să serve și de firu conducătoriu pentru institutori și învățători la predarea prin vie voce a materiilor ce voru tracta”.
Și pentru ca aceste aspecte să aibă un traseu firesc, Titu Maiorescu, ministrul Instrucțiunii Publice a numit o comisie care va analiza toate cărțile școlare „uzitate” dar și cele propuse spre tipărire. Comisia a fost condusă de Vasile Alecsandri iar membrii comisiei erau: prof. Ioan Manliu, Barbu Constantinescu – profesor și primul decan al Facultății de Teologie Iași, Alexandru Lambrior – filolog și folclorist român, George Panu – om politic, scriitor și critic literar și doamna Matilda – Culger Burla, fostă Poni – poet și prozator.
În această perioadă, în anul 1868, a apărut de sub tipar și „Abecedarul lui Creangă” realizat tot la îndemnul lui Titu Maiorescu. A avut 23 de ediții succesive, până în 1893, ajungând să se tipărească în peste 500.000 de exemplare. De fapt el a apărut ca fiind „Metoda nouă de scriere și cetire pentru uzul claselor I primaria”. A fost o lucrare redactată de Ion Creangă în colaborare cu institutorii C-tin Grigorescu, Vasile Receanu și Alexandru Simionescu. Aceasta a fost și prima carte care a purtat semnătura lui Ion Creangă, din publicarea ei autorul reușind să iși asigure un trai decent.


Așa cum spune și autorul în prefața manualului, acesta are 136 de pagini din care 60 pagini cu sintaxa alături de „exemplele și deprinderile necesare pentru aplicarea regulelor; restul cuprinde exemple și modele de composițiuni”. Este interesant modul de prezentare a conținutului, metoda adoptată având la bază învățatul prin exercițiu și nu prin simplă memorare a regulilor de scriere și citire. ”Dacă ar fi vorba acum numai de învățarea pe dinafară a regulilor acesta s-ar pute face în vre-o câte-va săptămâni. Dar nu acest este scopul învățământului limbistic în clasele primare, după cum o scie, și trebue să o scie ori-cine, care se ocupă cu de-ale învățatului. Aci regulele se pot înțelege și înveța numai prin deprinderi și din exemple.”


1. Alain Choppin, L`Histoire des manuels scolaires: une approche globale, „Histoirede l`education”, 1980, nr.9
2. Buletinul Instrucțiunii Publice, august 1865, p.14
3. Mirela Luminiţa Murgescu Între „bunul creștin” și „bravul român” .Rolul școlii primare în construirea identității naționale românești (1831-1878), partea I „Lungul drum de la intenție la practică”, cap.I.5 „Manuale școlare” Iași, 1999, pp.95 – 119.
4. George Călinescu Viața și opera lui Ion Creangă, ed. Litera Internațional, București – Chișinău, 1998.
5. I Manliu, Gramatica Română. Sintaxa, ortografia și compozițiunile. Curs elementar de limba maternă.ediția a XXVII, editura Librăriei Socec&Comp. București, 1891.
Muzeograf, Daniela Alecsă