Loading Evenimente
Acest eveniment a trecut.

Sibiu: Lucrarea lunii iulie: NICOLAE TONITZA „CAFENEAUA MICĂ DIN MANGALIA”

15 iulie - 31 iulie

Lucrarea lunii iulie: NICOLAE TONITZA, „CAFENEAUA MICĂ DIN MANGALIA” (ulei pe pânză, 72 x 56 cm)
(Autor text: Iulia Mesea)
Ce poate fi mai potrivit pentru o zi fierbinte de iulie, decât o plimbare virtuală pe străduțele fierbinți ale orașului Mangalia, înlesnită de tabloul pictat în urmă cu aproape un secol de Nicolae Tonitza, unul dintre cei mai desăvârșiți pictori ai peisajului dobrogean?! Lucrarea a fost executată într-una dintre vacanţele petrecute la ţărmul mării, unde pitorescul reliefului şi al climei, al arhitecturii şi al populaţiei multietnice l-a inspirat în realizarea unor opere inconfundabile.
Dobrogea a exercitat o adevărată fascinaţie, asupra sa ca și asupra celor mai mulţi artişti ai perioadei. Interesul său pentru peisajul dobrogean a debutat în 1924 și s-a menținut până în 1938, perioadă în care a fost cucerit de frumusețea și exotismul locurilor și oamenilor. În peisajul și lumina atât de particulare ale acestor locuri, pictura sa a cunoscut transformări în privința culorii utilizate în regim de puternic efect luminos, care dobândește calitatea primară de a contura și armoniza forma. Tonitza e în egală măsură cucerit de peisajul geografic, cât și de cel uman, și de întregul ambient pe care acesta l-a creat. Așa au apărut în pictura sa aceste străduțe cu case prăfuite, cafenele, florării, geamia și cimitirele, toate pictate în lumina soarelui dobrogean, în acea atmosferă tipică, exotică.
În „Cafeneaua mică din Mangalia” artistul folosește un cadraj de apropiere, aducându-și privitorii la intersecția a două străduțe, a căror bifurcare deschide perspectiva compozițională. Centrul de interes cu cafeneaua şi grupul de căsuţe, este redat în planul median, lăsând liber primul plan. De aici pornesc cele două diagonale scurte pe care se structurează peisajul. Compoziţia se desfăşoară pe verticală, construindu-se din oblicele ritmice ale acoperişurilor, înălţate şi domolite totodată de turlele bisericilor care se profilează pe cer. Paleta cromatica la care recurge pictorul este restrânsă la culori calde care încorporează şi emană lumina. Galbenurile şi ocrurile sunt înviorate de intervenţiile fugare de verde şi albastru. Pasta de culoare este aşternută în tuşe largi ce conferă vigoare formelor.
Cu o excepţională capacitate de a surprinde esenţa, excelent desenator, colorist elegant şi de mare forţă, în acelaşi timp, stăpân pe închegarea unor compoziţii solide, echilibrate, activ şi în domeniul criticii de artă, profesor eminent, Nicolae Tonitza reprezintă una dintre cele mai proeminente personalităţi ale vieţii cultural-artistice din prima jumătate a secolului al XX-lea.

/EN/
The July painting: NICOLAE TONITZA, “SMALL COFFEE SHOP IN MANGALIA” (oil on canvas, 72 x 56 cm)
(Text author: Iulia Mesea)
What better choice on a hot summer day than a virtual tour of the scorched streets of Mangalia and what better means of doing that than looking at a painting created by Nicolae Tonitza, one of the most accomplished artists of the Dobrudjan landscape, almost a century ago?! The picturesque scenery, the climate, the architecture and the multi-ethnic population inspired Tonitza in this and many other paintings.
Dobrudja fascinated him as it did most of the artists of the time. His interest for the Dobrudjan landscape began in 1924 and, until 1938, he was smitten by the beauty and exoticism of the places and of the people. The landscape and the light of those places brought changes in his creations: the colours were employed to enhance the light which is endued with outlining and harmonizing shapes. Tonitza was equally fascinated by the unique ambience, result of the combination between geography and people. This brought narrow streets, dusty houses, small coffee shops, flower shops, mosques, cemeteries, to his creations, all painted under the light of the Dobrudjan sun in that typical, exotic atmosphere.
In “Small Coffee Shop in Mangalia”, the artist employs a perspective of closeness, thus guiding the onlookers towards the intersection of two streets where the coffee shop is placed. The centre of interest – the small coffee shop and a cluster of houses – is placed in the middle ground. Thus, in the foreground the space is void and from there start the two diagonals upon which the landscape is structured. The composition unfolds vertically created by the rhythmical bends of the roofs risen, yet also kept low, by the steeples of the churches which rise to the sky. The artist uses only warm hues which incorporate and emanate light. The yellows and the ochres are livened by quick interventions of green and blue. Wide touches spread the paste giving vigour to the shapes.
Excellent sketcher and elegant colourist, possessing an exceptional capacity of going to the essence, master in creating solid, balanced compositions, art critic and remarkable professor, Nicolae Tonitza is one of leading personalities of the cultural and artistic life of the first half of the twentieth century.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.