Mogoșoaia: trei expoziții și un concert la Palatul Mogoșoaia

Cătălin Hrimiuc, Sculptură cristal optic GHEŢĂRIE, duminică 19 mai ora 16, Prezintă:  Doina Mândru

Prezenţă remarcabilă în mari expoziţii internaţionale dedicate Glass artei, Cătălin Hrimiuc a închinat 25 de ani explorării sticlei optice, nobil şi pur material care cere artistului viziune în abordare, concentrare în execuţie, perfecţiune în finisare şi, peste toate,  imaginaţie.  Aceasta este gata oricând să intervină pe parcursul elaborării pentru ca partea tehnică, majoră în naşterea obiectului, să nu invoce, nici să exprime  industrialul. O  sensibilitate gravă, cu ample valenţe poetice îl fereşte peremptoriu pe Cătălin Hrimiuc de spectrul industrialului. Secreta sa elaborare reuneşte alchimic viziunea arhitectornică, mereu clară, afirmând certe valenţe monumentale, cu delicata gravură în sticlă, intervenţie ascunsă în inima materialului ori în fundamentul său translucid. De acolo, ceea ce pare detaliu, urmă geologică sau tegument, devine sine şi adevăr relevat, hieroglifă cuprinsă şi restituită în lumină cu subtile irizări şi opalescenţe. Obiectul devine, astfel, însemnat nevăzut dar indelebil, Hrimiuc, doar prin logodna mistică dintre tekné şi Psyché.  Doina Mândru

ELENA SCUTARU, MARCEL SCUTARU

CHIPURI SI ARIPI, Galeria Foisor

19 mai -26 iunie,  vernisaj duminica 19 ora 16,30

Ultima selecţie semnată Elena Scutaru şi Marcel Scutaru propune o serie de imagini, ca provenind din colecţia (ori alcătuind memoria) cuiva: casa, portretul celui drag, portretul de cuplu, autoportretul cu pasare, simbol al sufletului, visului, gândului liber, toate acestea reunite într- un ansamblu puternic semnificativ.

Recursul la pasăre, din perspectiva simbolului paleocreştin, accentuază sensul spiritual care anexează, aproape confiscă trupescul, dar introduce şi o doză de ambiguitate înfăţişării. Chipurile nobile, modelate după marea lecţie a lui Anghel, au delicateţea spiritualului care transfigurează carnalul evocând, totodată, şi misterul himerelor lui Paciurea. Între chip şi simbolul sufletului său se întredeschide o fantă prin care îşi răspund simbolul consacrat şi noile interpelări, înţelesuri câştigate prin apropierea de pictură, în diferitele ei limbaje, abordate de Elena Scutaru, şi credem că aici, în dialogul cu memoria culturală a Europei stă misterul difuz, puterea de seducţie plastică şi ideatică a acestui proiect artistic. D M


SILVIU ORAVITZAN  la Palatul Mogoşoaia, Holul cu mozaic

Prefaţând sărbătoarea sfinţilor Constantin şi Elena, patronii lui Brâncoveanu,  Silviu Oravitzan expune 30 de hieratice „desene” în holul cu mozaic veneţian de aur al palatului Mogoşoaia. A fost invitat special în acest spaţiu, restaurat în anii primului război mondial de Martha Bibescu ca un omagiu adus gloriei Bizanţului din care descinseseră în veacul XVI Cantacuzinii de neam împărătesc, pentru că arta sa răspunde cu subtilă acuitate actului refondator al ambiţioasei prinţese dar şi tradiţiei pe care însăşi arhitectura şi istoria locului o evocă. Recursul „desenelor” la arhetipuri iconice celebre, recuperarea sensului spiritual al luminii prin utilizarea aurului, evocarea mozaicului iconoclast sau a traseelor iniţiatice ascunse în trama labirintului, fac din această intervenţie în spaţiul muzeal un act de reală revalorizare a discursului expoziţional, actualizează amintirea jertfei, îndemnând la reflexie. D. M.

Vernisajul expozitiei are loc duminica 19 mai, ora 18, prezintă prof. univ. dr Marcel Tolcea

Doina Mandru <d.e.mandru@gmail.com>

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.