- This event has passed.
Tulcea: Lucrarea lunii iulie 2023 la Muzeul de Artă Tulcea: „Malul Dunării” (ulei pe carton, 1916, clasat Fond), al cărui autor este Gheorghe Petrașcu (1872-1949).
4 iulie, 2023 - 31 iulie, 2023
Institutul de Cercetări Eco-Muzeale ”Gavrilă Simion” Tulcea vă invită să apreciați
LUCRAREA LUNII IULIE 2023 la Muzeul de Artă
În luna iulie 2023, la Muzeul de Artă din str. Grigore Antipa, nr.2, publicul poate admira „Malul Dunării” (ulei pe carton, 1916, clasat Fond), al cărui autor este Gheorghe Petrașcu (1872-1949).
Lucrarea face parte din colecția de pictură a Muzeului de Artă Tulcea și este expusă permanent.
„Am văzut multe lucruri frumoase dar întotdeauna m-am ferit de influenţe. Prefer paharul meu cât de mic, dar să fie al meu. Acesta a fost principiul faţă de care am fost consecvent toată viaţa…”
(Gheorghe Petrașcu)
”Talentul pentru desen al lui Gheorghe Petraşcu a fost descoperit încă din copilărie de fratele mai mare al acestuia, istoricul literar Nicolae Petraşcu, care, venind într-o vizită în casa natală, i-a admirat o lucrare, „un cap de Crist cu cunună de spini, făcut cu creionul”. Privindu-l cu dragoste şi admiraţie pe fratele său mai mare, Gheorghe Petraşcu a primit cu emoţie şi lacrimi în ochi laudele, pornind cu încredere pe drumul pe care fratele său i-l prevedea.
Un sincer iubitor al vieţii şi adevărului reflectate în artă, Gheorghe Petraşcu a urmărit în toată pictura sa acest crez artistic, abordând un stil nou, deosebit de cel al contemporanilor săi.
Inspiraţia şi-a găsit-o atât în peisajele din ţară, de la Nicoreşti (unde a lucrat până în 1917 când casa i-a fost distrusă de război), de la Târgu-Ocna, Mangalia, Turtucaia, apoi de la Târgovişte unde şi-a stabilit atelierul, cât şi în călătoriile sale în străinătate, în Franţa, Spania sau în Italia, la Veneţia. În cadrul expoziţiei personale din 1945, care a reunit aceste lucrări, seria peisajelor de la Nicoreşti i-a adus un mare succes la public, confirmat prin vânzarea încă din prima zi a șaptezeci de tablouri.
Mari personalităţi ale vremii i-au apreciat picturile și i-au achiziţionat tablourile. Astfel, la prima expoziţie personală din 1900, primii cumpărători au fost Alexandru Vlahuţă şi Barbu Ştefănescu Delavrancea (primar al capitalei la acea vreme), în timp ce primul tablou vândut în străinătate l-a avut drept cumpărător pe directorul Muzeului din Vitré, pictorul Emmanuel Fougerat.
În cadrul expoziţiilor la care România a fost invitată, la Paris, Geneva, Barcelona, Haga, Amsterdam, Bruxelles, picturile lui Gheorghe Petraşcu au figurat la loc de cinste alături de cele ale înaintaşilor săi, Nicolae Grigorescu şi Ion Andreescu.
Gheorghe Petraşcu se înscrie în galeria artiştilor care au marcat arta plastică românească prin arta de „a pune stăpânire pe realitate”, prin „acurateţea de meşteşugar priceput”, dar şi prin redarea tradiţiei şi artei populare româneşti, rămânând o personalitate singulară şi originală prin toată opera sa. Cumpătarea, echilibrul, modestia, stăpânirea de sine au guvernat întreaga sa viaţă a cărei simplă filozofie a definit-o prin doar câteva cuvinte: „Prefer paharul meu, cât de mic, dar să fie al meu.”
Onest, lipsit de patimi sterile, moderat, Gheorghe Petraşcu şi-a păstrat de-a lungul întregii sale vieţi independenţa şi originalitatea, privind pictura drept „o zidire”, un act de credinţă şi sinceritate, în care ineditul are un rol primordial, căci din perspectiva acestuia „fără nobleţe nu e artă”.”