- This event has passed.
Sinaia: Obiectul lunii iulie 2023 la Muzeul Național Peleș – Vânătoarea de lei, ulei pe pânză, V. GRÈVE
4 iulie, 2023 - 31 iulie, 2023
OBIECTUL LUNII IULIE
V. GRÈVE (sec. XIX-XX) după PETER PAUL RUBENS (1577-1640)
Vânătoarea de lei
Ulei pe pânză
sfârșitul secolului al XIX-lea
116 cm X 175 cm;
V. Grève este un artist care pentru istoria artei rămâne, din nefericire, mult prea puțin cunoscut. Născut în cea de-a doua jumătate a secolului al XIX-lea, în regatul Belgiei, Grève urmează cursuri la Academia de Arte, unde își va însuși tehnica uleiului, reușind să creeze volumele și coloritul specific titanilor picturii flamande. Informațiile pe care le deținem astăzi despre autor se limitează la încadrarea acestuia în categoria „artiști copiști ai sfârșitului de secol al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea”, prin atribuirea lucrărilor „Păcătoșii în fața lui Hristos” și „Vânătoare de lei”, două cópii realizate pentru reședința de vară de la Sinaia a regelui Carol I, după P.P. Rubens.
„Vânătoarea de lei”, lucrare aflată astăzi în patrimoniul Muzeului Național Peleș, este o copie a originalului semnat de P.P. Rubens (1577-1640) aflat la Alte Pinakothek. Pânza, ce datează din anul 1621, face parte din seria de patru lucrări cinegetice: „Vânătoarea de hipopotami și crocodili”, „Vânătoarea de lupi și vulpi” și „Vânătoarea de tigri”, realizate de Rubens în perioada anilor 1615-1621, pentru castelul Schleißheim, la comanda regelui Maximilian I.
Pânza din colecția Muzeului Național Peleș se constituie dintr-o copie, de dimensiuni reduse – originalul măsurând 377 cm X 249 cm – comisionată de regele Carol I pentru a putea fi expusă în sala Florentină de la parterul Castelului Peleș.
Compoziția, de inspirație orientală, își construiește dramatismul cinegetic spre centrul pânzei, acolo unde personajul central, aflat în cădere, este prins între colții leului-trofeu; întreaga luptă se concentrează asupra regelui animalelor care, deși încolțit de vânători, reușește, în elanul său, să producă o rană armăsarului alb, conducând astfel spre deznodământul implacabil al luptei. Din grupul vânătorilor se distinge un personaj înveșmântat în armură, ce poartă un coif cu panaș, care domină întreaga lucrare prin vitejia și forța cu care încearcă să opreasca atacul leului. Scena propusă de P.P. Rubens poate fi parcursă și gradual, pornind de la baza lucrării, unde vânătorii căzuți la pământ devin prada animalelor sălbatice, în timp ce personajul înveșmântat în zale, imagine apolinică a luptătorului european, este plasat strategic pentru a restabili ordinea firească a luptei. Paleta cromatică aleasă de artist se înscrie în registrul acut, astfel culorile pământii sunt subtil îmbinate cu tonuri de roșu și griuri colorate construind dramatismului specific scenelor cinegetice rubensiene.
Referent
Drd. Costin-Mihai DUMITRU