- This event has passed.
București: TRIAJ / MARSHALLING yard – Donaţia Ethel Lucaci-Băiaş şi Silviu Băiaş / The Ethel Lucaci-Băiaş and Silviu Băiaş Donation
23 noiembrie, 2017 - 1 aprilie, 2018
TRIAJ / MARSHALLING yard – Donaţia Ethel Lucaci-Băiaş şi Silviu Băiaş / The Ethel Lucaci-Băiaş and Silviu Băiaş Donation
Design expoziţie / Exhibition design: atelier ad hoc
Coordonator MNAC / MNAC Coordinator: Irina Radu
23.11.2016 – 01.04.2018
Parter / Ground floor
Continuând abordarea colecţiei ca bază de date aleatorie (demers inaugurat în expoziţia Colecţia ca arhivă, 2015), MNAC foloseşte spaţiile încărcate simbolic de la parterul sediului său din fosta Casă a Poporului ca pe o staţie de triaj.
În al treilea sezon al expoziţiei Triaj suntem onoraţi să facem publică donaţia către Muzeul Naţional de Artă Contemporană a unui important corp de lucrări semnate de Ethel Lucaci-Băiaş şi Silviu Băiaş. Artişti de mare subtilitate culturală, gestionând fiecare dintre ei un teritoriu bine definit de forme şi idei, Ethel şi Silviu au parcurs împreună şi alături un drum lung, de peste jumătate de secol, în mijlocul şi la marginea artei din România. În mijlocul – pentru că personalităţile lor au marcat inconfundabil felul cum a fost gândită imaginea grafică a deceniilor al optulea şi al nouălea din secolul trecut. La marginea – pentru că firile lor independente, intransigenţa morală şi modestia fără abdicare i-au ţinut departe de frământările de orgoliu şi inevitabilele compromisuri ale acelui timp.
Ethel Lucaci-Băiaş a transformat gravura în lemn într-un instrument de o mare sofisticare procedurală, comparabil cu cele mai intime unelte ale desenului sau picturii. Silviu Băiaş a ales în mod strategic terenul necorupt ideologic al ilustraţiei de carte pentru copii, unde a desfăşurat un univers multi-faţetat de forme şi naraţiuni. În timp ce Silviu e (alternativ sau simultan) hâtru, cinic, ironic, trist, Ethel are o constantă severitate conceptuală, e deopotrivă elegantă şi frustă, delicată şi violentă în formele pe care le ciopleşte în placa de lemn. Imaginile apocaliptice semnate Ethel Lucaci-Băiaş şi cărţile create/ ilustrate de Silviu Băiaş sunt cele două extreme ale unui interval ce cuprinde frământările, iluziile şi clipele de seninătate ale societăţii din România perioadei grele a comunismului târziu.
Este fascinant să constatăm cum convieţuirea de o viaţă a acestor personalităţi complementare, complicitatea lor pe planul cotidianului şi pe cel al spiritului sunt evidente şi în alăturarea operelor pe simezele Muzeului. MNAC foloseşte contextul expunerii în Triaj a unor părţi ale colecţiilor sale pentru această primă prezentare a fondului Ethel Lucaci-Băiaş şi Silviu Băiaş, artişti ale căror opere intră astfel în zona de cercetare curatorială care pregăteşte alte expuneri viitoare.
[ENG]
The National Museum of Contemporary Art is honoured to introduce the Ethel Lucaci-Băiaş and Silviu Băiaş donation, comprising a significant body of works by the two artists. Outstanding in their cultural refinement and embracing each their own well-defined territory of forms and ideas, Ethel and Silviu have covered a long path – together and side by side -, while being simultaneously at the centre and on the fringe of Romanian visual art. At the centre – since their personalities unmistakably left an imprint on the ways the graphic image was conceived of in the eight and ninth decades of the last century. On the fringe – because their independent character, moral strength and unyielding modesty kept them aloof from both the turmoils rooted in conceit, and the inevitable compromise of those times.
Ethel Lucaci-Băiaş turned wood engraving into a sophisticated instrument, akin to drawing’s or painting’s most emotional tools. Silviu Băiaş strategically chose the ideologically uncorrupted area of children’s books illustration, where he developed a multifaceted universe of forms and narrations. While Silviu is (alternately or simultaneously) good-humoured, cynical, ironic or sad, Ethel displays a constant conceptual strictness, being equally elegant and frank, delicate and violent in the shapes she carves in the wooden board. The apocalyptic images signed by Ethel Lucaci-Băiaş and the books created/ illustrated by Silviu Băiaş are the two extremes of an interval that comprises the turmoils, illusions and bright moments of Romanian society during the harsh period of late Communism. It is fascinating to notice how the lifetimes spend together in intellectual and emotional complicity become visible when adjoining their works in the exhibition space.
MNAC uses the context of the Marshalling Yard exhibition for this first introduction of the Ethel Lucaci-Băiaş and Silviu Băiaş fund, whose artworks are thus becoming part of our curatorial research program, in vue for future exhibitions.
Credit imagine: Ethel Lucaci Băiaş, E.A., xilogravură, 1997, Colecţia MNAC – Donaţia Ethel şi Silviu Băiaş, (credit foto: Serioja Bocsok) / Image Credit: Ethel Lucaci Băiaş, E.A., woodcut, 1997, MNAC Collection – The Ethel and Silviu Băiaş Donation (photo credit: Serioja Bocsok)
Web: www.mnac.ro
FB: www.facebook.com/mnacbucharest
Event FB: www.facebook.com/events/371151409990977
Sponsori / Sponsors: Crama Oprişor, Policolor, Saint – Gobain Rigips, Grup Transilvae.
Parteneri media / Media Partners: Igloo, zeppelin, Şapte Seri, Radio France Internationale – Rfi, feeder, energiea, we ART, Vision Media Plus, Kepi Consult, Radio România Cultural, Revista ARTA.
Accesul cu automobilul se face pe poarta A1 (intrarea de la Senat), iar ieşirea se face pe la fosta intrare la muzeu. Accesul pietonal rămâne neschimbat
Car access is made on the A1 Gate (entrance to the Senate) while the exit is made through the former entrance to the museum. Pedestrian access remains unchanged.
MNAC – Muzeul Naţional de Artă Contemporană /
The National Museum of Contemporary Art (MNAC Bucharest)
PALATUL PARLAMENTULUI / THE PALACE OF PARLIAMENT
Str. Izvor 2-4, Palatul Parlamentului, aripa / wing E4, 050563 Bucureşti 5
Accesul prin / Acces from Calea 13 Septembrie, B3