ROGVAIV – A @ Muzeul Bucovinei, Suceava
În perioada 1 – 23 mai 2018, Muzeul Bucovinei, Suceava, în parteneriat cu Asociația de Artă Nicolae Tonitza(TAG)din cadrul Universității “ Ștefan cel Mare” din Suceava, Cenaclul LITERE-USV și Casa de Cultură a Studenților, Suceava, organizează evenimentul cultural ROGVAIV- A. Tema propusă de organizatori la acest eveniment este culoarea albastru cu tot ce ține de semnificațiile acesteia.
În data de 4 mai 2018, orele 17: 30 sunteți invitați să participați la un program ROGVAIV – A , ce cuprinde: recital de poezie, recital de chitară-voce și vernisajul expoziției de pictură.
Pentru detalii, consultați (AFIȘUL).
Detalii:
,,Expoziția intitulată ROGVAIV- A, găzduită în perioada 1 mai – 23 mai, 2018, de Muzeul Bucovinei, este a cincea expoziție din seria ROGVAIV, și reprezintă un real refugiu din tenebroasa rutină zilnică. Fiind savurată și înțeleasă ca pe o oază de liniște și de relaxare, dar nu în ultimul rând ca pe o activitate intens spirituală, pictorii care expun în cadrul acestei expoziții, sunt artiști puternici, înzestrați cu o extraordinară ușurință de exprimare care, până ajung să atingă acel prag al obiectivării emoțiilor lor, mai bine zis o înstrăinare a emoțiilor în zona plastică, transformă și frământă materialul, atât la nivel fizic, cât și mental, cu multă trudă. Ei se îmbată cu albastru, mirifică culoare, ce simbolizează infinitul, perfecțiunea, cerul, idealul, dragostea platonică și lumea spirituală. Culoarea albastru, prezentă în cele 33 de lucrări, rece, și pe alocuri inaccesibilă, ne dezamăgește, poate, apoi, ne rupe de lumea palpabilă, reală, într-un univers, adeseori abstract.”
,,Culoarea albastru este culoarea considerată cel mai adesea, simbolul a tot ce este legat de spiritualitate. Spre deosebire de roșu, el dă impresia de rece și îi predispune pe cei mai mulți oameni la meditație. Specialiștii în psihologie abisală îl asociază cu ,,relaxarea spirituală, cu un mod de viață liniștit, ușor și cumpănit. Este culoarea cerului, asociată în Egiptul antic cu zeul cerului, Ammon. G Heinz-Mohr numește albastrul, culoarea cea mai adâncă și cea mai imaterială, transparența vidului care va veni: în aer, în apă, în cristal și în diamant. De aceea albastrul este culoarea bolții cerești. Zeus și Yahweh își așază picioarele pe azur”. Amuletele de culoare albastră au darul de a anihila „privirile rele”. Mantia zeului scandinav Odhinn este albastră precum a Fecioarei Maria, care, poetic, este considerată „Crinul albastru”. În mitologia vedică Vișnu reîncarnat în Krișna era vopsit în albastru. Învățătorul Iisus este și el reprezentat în veșminte albastre. „Albastrul, simbolul adevărului și al veșniciei lui dumnezeu (căci ceea ce este adevărat este veșnic) va rămâne întotdeauna simbolul nemuririi omenești” (P Portal). China antică avea față de albastru o atitudine contradictorie. În arta tradițională ființele cu chipul albastru erau demonii și strigoii sau zeul literaturii K̀uihsing, care, într-o zi s-a sinucis fiindcă i-a fost rănit orgoliul. Inițial nu a existat nici un cuvânt chinezesc pentru albastru, „ch ̀ing” desemnând toate nuanțele cromatice de la gri-închis, bleu, până la verde, dar și drumul învățatului care se dedică studiului la lumina lămpii. „Lan”, cuvântul actual care definește culoarea albastru înseamnă, de fapt indigo, culoarea hainelor modeste de lucru. Florile, ochii, panglicile și dungile de culoare albastru sunt considerate urâte și aducătoare de nenorociri, în timp ce în Europa ”floarea albastră a romantismului” sugerează ideile spirituale înaripate. În China elementul lemn era asociat Orientului și culorii albastru. În vechiul Mexic, în scrierile ilustrate, peruzeaua și apa erau redate în verde-albăstrui deschis, însă în simbolistica punctelor cardinale, ea nu există. În simbolistica populară central-europeană albastrul este considerat culoarea loialității, dar și a lucrurilor misterioase (basmul Lumina albastră), a mistificării și incertitudinii. „Zidăria albastră”, sistemul tradițional al francmasoneriei, este ierarhia fundamentală a „celor trei grade”. În arta preistorică, precum și în cea a popoarelor care nu cunoșteau scrisul, albastrul era rar folosit, întrucât, pentru obținerea lui, era greu de găsit, în materiile prime,”
(Sursa Wikipedia) https://ro.wikipedia.org/wiki/Simbolistica_culorii
Comitetul de organizare,
Asociația de Artă Nicoae Tonitza(T.A.G.),
din cadrul Universității “ Ștefan cel Mare” din Suceava.
VĂ AȘTEPTĂM !