- This event has passed.
București: expoziției Gregor Schneider. Camere Moarte/Dead Rooms. Curator: Erwin Kessler. La MARe/Muzeul de Artă Recentă
13 februarie, 2020 - 21 februarie, 2020
Please scroll down for the English version!
Joi, 13 februarie 2020, ora 19:00, la MARe/Muzeul de Artă Recentă, din bulevardul Primăverii nr. 15, București, va avea loc vernisajul expoziției Gregor Schneider. Camere Moarte/Dead Rooms. Curator: Erwin Kessler.
Expoziția va fi precedată de conferința-dezbatere Camerele moarte vorbesc tare/Dead Rooms Speak Loud, de marți, 11 februarie, de la ora 18:00. Evenimentul va fi găzduit de Goethe-Institut Bucuresti, la sediul său din Calea Dorobanți nr. 32, București. Dialogul public dintre Gregor Schneider și Erwin Kessler va fi moderat de Joachim Umlauf, directorul Goethe-Institut București.
Expoziția și conferința sunt realizate în cadrul parteneriatului dintre MARe/Muzeul de Artă Recentă și Goethe-Institut București.
***
Deschis în octombrie 2018, MARe/Muzeul de Artă Recentă a prezentat deja, în premieră în România, expoziții solo ale unor artiști de talie internațională precum Jeff Wall, Martin Creed, Thomas Ruff și Marcia Hafif. Gregor Schneider (născut în 1969, Rheydt, Germania), este un star rebel al artei. Lucrările lui pot fi văzute fie ca sculpturi, fie ca instalații, fie ca ”născociri” conceptuale . Sau, mai corect, ele sunt toate acestea la un loc, cât timp ele produc experiențe angoasante neobișnuite în arta curentă.
Prima lui expoziție solo a fost realizată pe când avea doar 16 ani. Câștigător al Leului de Aur, la Veneția, în 2001 pentru lucrarea sa din Pavilionul Germaniei, este autorul cărții Mein Erster Brockhaus (2012), subiect a cinci documentare și profesor în unele dintre cele mai importante școli și academii de artă din Germania, de la Berlin, la München și Hamburg. În prezent este profesor la Kunstakademie Düsseldorf. Ca orice artist important a șocat, a enervat și a entuziasmat publicul, a produs dispute și a dizlocat la nivel public și conceptual, percepția cu privire la limitele a ceea ce obișnuim să numim ”artă”.
La MARe, Gregor Schneider va prezenta o instalație de tip ”cameră moartă”, care va ”falsifica” spațiul pe care-l ocupă și-l înlocuiește, o sculptură de dimensiuni mari (Weisser Negativ Kern Massiv, 1999, din colecția MARe), 6 videouri, produse între 1996 și 2018 și 11 fotografii de dimensiuni medii (42×52 cm), realizate între 1988 și 1996. Expoziția este pe cât de sintetică, pe atât de revelatoare și de demonstrativă. Ea ne arată modul în care artistul a creat noi concepte artistice, bazându-se pe ideea de spațiu interior, de spațiu locuit sau abandonat, de spațiu ca (și cu) memorie. La intersecția dintre arhitectură, design interior și instalație/performance, arta lui Schneider este în primul rând o provocare și un atac frontal la adresa angoaselor, a fricilor și chiar la adresa morții.
***
Conferința lui Gregor Schneider Camerele moarte vorbesc tare / Dead Rooms Speak Loud, de la Goethe-Institut București, permite înțelegerea operei și a gândirii complicate a unuia dintre cei mai provocatori artiști contemporani. Gregor Schneider este artistul care a cumpărat casa în care s-a născut și a copilărit șeful propagandei naziste, Joseph Goebbels, doar pentru a o documenta și pentru a o demola din interior (lăsându-i intacte doar zidurile exterioare!), pentru a expune molozul rezultat din acest proces în spații muzeale și simbolice, din Polonia și din Germania. Gregor Schneider este un filozof al spațiului vulnerabil, exhibând memoria unei case, a unui oraș, a unei țări și, în cele din urmă, a unei lumi.
”Camerele moarte ale lui Gregor Schneider arată precum corpurile delicte ale unor crime afective perfecte, lăsate deschise după o autopsie critică. Emoții reprimate izbucnesc din ele precum sîngele palid din viscerele minții. Prin inhibarea locuirii, ele exhibă expunerea – durerea de a fi într-un spațiu uman clinic, instrument retoric și exoschelet poetic poetic al regretului, al ascunderii și amneziei. În Camerele moarte ale lui Gregor Schneider nu e loc de plăcere, de confort sau speranță, dar e mult loc de dubiu.” (Erwin Kessler, curator, 2020).
ENG
Gregor Schneider’s exhibition Camere Moarte / Dead Rooms will open on February 13, 2020, from 19.00h, at MARe / The Museum of Recent Art, Boulevard Primăverii no. 15, Bucharest. Curator: Erwin Kessler.
The exhibition will be preceded by the conference Camerele moarte vorbesc tare / Dead Rooms Speak Loud, on February 11, from 18.00h, housed by the Goethe-Institut Bucharest, on Calea Dorobanți no. 32. The public dialogue between Gregor Schneider and Erwin Kessler will be moderated by Joachim Umlauf, director of Goethe-Institut Bucharest.
The exhibition and the conference were made possible through the partnerships between MARe / The Museum of Recent Art and Goethe-Institut Bucharest.
***
Opened in October 2018, MARe / The Museum of Recent Art Bucharest has held until now solo exhibitions of Jeff Wall, Martin Creed, Thomas Ruff and Marcia Hafif, all of them presented for the first time in Romania.
Gregor Schneider (b. 1969, Rheydt, Germany) is a rebellious star artist. His works can be seen either as sculptures, environments, installations, or conceptual contrivances. Or better beyond all of these, as they trigger anxious experiences uncommon in current art.
His first solo exhibition took place when he was only 16 years old. Winner of the Golden Lion award, for his work in the German Pavilion in Venice, in 2001, he is the author of the book Mein Erster Brockhaus (2012), subject of five documentaries, and Professor in most of the prominent German Art Schools, from Berlin to Munich and Hamburg. He is now Professor at Kunstakademie Düsseldorf.
As any major artist, Schneider has shocked, annoyed and excited the public, he has produced disputes and he has dislocated, at a conceptual and public level, the perception of limits of what we used to call „art”. He changed the way art today is made, shown, and experienced.
Gregor Schneider will show at MARe a mirroring, double dead-room installation, a large sculpture (Weisser Negativ Kern Massiv, 1999, from the MARe Collection), 6 videos, produced from 1996 to 2018, and 11 photographs (42×52 cm), taken from 1988 to 1996. The exhibition is both synthetic and revealing, but also demonstrative. It shows the way the artist created new art concepts based on the idea of interior space, living or abandoned space, space as (and with) memory. At the intersection of architecture, design, installation and performance, Gregor Schneider’s art is primarily a challenge and a frontal attack on anguish, fear, and death.
***
The Gregor Schneider conference Camerele moarte vorbesc tare / Dead Rooms Speak Loud, at Goethe-Institut Bucharest, is an insight into the intricate work and thinking of one of the most provoking contemporary artists. It is a unique opportunity to see and listen to him, and asking him questions. Gregor Schneider bought the house where the head of Nazi propaganda, Joseph Goebbels, was born, only to document and demolish it from inside (leaving only the outer walls intact), then exhibiting the resulting rubble in museums and symbolic spaces in Poland and Germany. Gregor Schneider is a philosopher of vulnerable dwelling, stressing the memory of a house, a town, a country, and of the world.
”Gregor Schneider’s dead rooms look like bodies of perfect affective crimes, left open by a critical pathologist. Repressed emotions burst out of them like pale blood in the viscera of the mind. By inhibiting the idea of inhabited space, they exhibit the exposure – the pain of being in a clinical human space, a rhetorical device, and a poetic exoskeleton of guilt, concealment, and amnesia. In Gregor Schneider’s dead rooms there is no place for pleasure, comfort or hope, but there is much room for doubt.” (Erwin Kessler, curator, 2020).