- This event has passed.
București: Marcia Hafif. Pigmentul ca Formă
17 octombrie, 2019 - 27 ianuarie, 2020
Marcia HAFIF. Pigmentul ca Formă
Joi, 17 octombrie, ora 19:00
Bdul Primăverii 15, Sector 1, București
Curator: Erwin Kessler
Intrare liberă
MARe/Muzeul de Artă Recentă își începe al doilea an de existență la feminin. După Jeff Wall, Martin Creed și Thomas Ruff (octombrie 2018 – octombrie 2019), Marcia Hafif este acea ”voce” feminină a artei contemporane, despre care presa internațională de specialitate declară aproape la unison că este extrem de remarcabilă, fiind, totodată, nedrept de puțin remarcată.
Marcia Hafif (1929 – 2018) nu a fost, desigur, o necunoscută, doar că notorietatea ei nu a reușit să treacă de limitele aparent ermetice ale lumii de specialitate, fiind ”condamnată” la un succes de ”culise”, fie el și indiscutabil, cu toate că ea însăși își numește stilul drept ”Pop Minimal”.
Hafif a ajuns gradual să renunțe la formele ca atare, abordând culoarea, pigmentul în sine. Pigmentul este ”unitatea” indivizibilă care reflectă selectiv lumina, în funcție de lungimea de undă pe care o absoarbe, producând astfel ceea ce numim culoare. Hafif, în căutările ei spre esențial a ajuns să exprime, așadar, chiar ideea de culoare, în sensul ei de frecvență de lumină, înțelegând că, în fond, formele însele nu sunt altceva decât fenomene, variațiuni, modificări ale luminii. Ca fost fotograf și realizator de film, Marcia Hafif a îndrăznit să reprezinte ceea ce este, prin definiție, intermediarul reprezentării: pigmentul-culoare! Sau, altfel spus, lumina ca sumă de frecvențe individuale.
”Pigmentul ca Formă” este prima expoziție din România, cu lucrări de Marcia Hafif. Cele 14 lucrări expuse între 17 octombrie 2019 și 27 ianuarie 2020, la MARe/Muzeul de Artă Recentă din București, reprezintă o perspectivă compactă și concentrată asupra operei artistei americane Marcia Hafif (1929-2018).
Selecția prezentată la MARe cuprinde lucrări din colecția muzeului, din colecția MAMCO (Geneva) și din colecția Marcia Hafif Estate – cu sprijinul generos al Hubert Winter Gallery Viena – acoperind o mare perioadă din cariera artistei. De la picturile timpurii din Italia (1964-1966), la desenele din 1976, la capodopera Lamp Black din 1984, sau seria TGGT din 2006 și până la lucrările intens monocrome din 2010, ”Pigmentul ca formă/Pigment as Shape” prezintă traseul creativ al Marciei Hafif, pornind de la formele geometrice colorate până la lucrările non-figurative, eliberate de orice formă.
”Pigmentul ca Formă” va introduce și va prezenta, așadar, unui public mult mai larg, minimalismul blând și colorat al artistei. Expoziția poate fi un punct de pornire pentru generația mai tânără de artiști locali, care vor avea un excelent prilej să revină asupra limitelor și asupra libertății din actul picturii, cât și asupra conceptelor de libertate sau de pictură. Care sunt scopurile și sensurile acestora? Ce înseamnă, de fapt, ele? Cum a răspuns la aceste întrebări una dintre cele mai remarcabile artiste cu notorietate internațională?
”Pigmentul ca Formă” relevă minimalismul epidermic al Marciei Hafif. În loc să dezgolească culorile, distant și critic, ea le dezvăluie carnea suculentă, în chip pragmatic și poetic totodată. Aparent tautologică, acoperirea tablourilor cu exact culorile care le dau numele, capătă un vector fenomenologic. Lucrările sale exaltă materialitatea pigmentară ca substanță vizual-spirituală – exuberanta formă internă a picturii, care suscită contemplarea.”
Erwin Kessler (curator)