
- Acest eveniment a trecut.
Galați: expoziția ,,Afișul de film și teatru în patrimoniu” la Muzeul de Artă Vizuală
12 februarie, 2020 - 21 februarie, 2020

Muzeul de Artă Vizuală Galați are plăcerea să anunțe vernisajul expoziției ,,Afișul de film și teatru în patrimoniu”, miercuri, 12 februarie, la ora 18.00.
Patrimoniul muzeului include peste 400 de afișe cu tematică diversă, realizate între anii ’60 și ’80, o parte din colecția de afiș de teatru și film urmând să fie prezentată publicului prin intermediul ecestei expoziții.
Afișul, ca anunț public, a apărut în a doua jumătate a secolului XIX, când împaratul Napoleon al III-lea al Franței și prefectul Georges-Eugène Haussmann au decis modernizarea Parisului, pe străzile orașului apărînd construcții urbane destinate afișajului civilizat. Treptat, afișele care inițial erau formate doar dintr-un text scris, imprimat pe hârtie albă sau colorată, au început să fie create de artiști. Jules Cherét a fost supranumit ,,părintele afișului modern”, el realizând primul afiș în culori în 1867, punând astfel bazele artei grafice ce va fi definită, ulterior, drept arta afișului, un rol esențial avându-l și Henri de Toulouse-Lautrec.
Afișul de teatru și de film trebuie să aibă capacitatea de a oferi informațiile necesare printr-un text concis, extrem de important fiind, însă, mesajul vizual. Și poate că arta afișului în România nu are notorietatea celei poloneze pentru că, așa cum spunea regizorul Tudor Giurgiu ,, lipsa unei şcoli de film veridice, cum a fost în Polonia sau în Cehoslovacia, a dus şi la slaba preocupare în privinţa graficii afişului, ca artă vizuală”. Cu toate acestea, afișul românesc creat înainte de ’89 a suscitat interesul producătorului american Christopher Landry, acesta dedicându-i cartea ,,Marele Ecran în Epoca de Aur. Afişe de filme româneşti 1965-1989”. Importanța afișului reiese și din ceea ce spunea un alt regizor, Corneliu Porumboiu: ,,“Pentru mine afişul e o operă intermediară între filmul meu şi public. De fiecare dată când văd un afiş al unui film de-al meu, chiar dacă eu l-am conceput, am sentimentul că exprimă prea puţin în comparaţie cu filmul. În timp, am învăţat să lucrez cu profesionişti în publicitate, care mă ajută să comunic într-un anumit fel filmul pentru spectatori. (…) În film, cred că afişul e primul compromis între autor şi public.”
,,Afișul de film și teatru în patrimoniu” este o expoziție care va trezi nostalgie și curiozitate, la care vă așteaptă Liliana Tofan, curatorea expoziției:
,, Muzeul de Artă Vizuală Galați vă invită la o introspecție în lumea afișului de film și teatru, din perioada „Epocii de Aur”, cu un număr de 24 de afișe din patrimoniul muzeului, semnate de nume de referință din grafica românească precum Alexandru Andrei, Iosif Molnar, Iosif Cova, Mihai Manescu, Vasile Socoli.
„Afișul de film ar trebui aproape să ne asurzească prin originalitate, șoc , impact. Sau măcar să ne bântuie de la contemplarea lui până la efectiva vizionare a filmului” (Andreea Chiriac Hentea- jurnalist si critic de film)
Vă lăsăm pe dumneavoastră, publicul larg, să apreciați grafica ce prezintă cea de a Șaptea Artă, miercuri 12 Februarie, ora 18.00, la Muzeul de Artă Vizuală Galați! ”
Simona Biriș
șef departament Relații Publice