- This event has passed.
Institutul Național al Patrimoniului prezintă – marți, 19 aprilie, în cadrul unei conferințe publice – rezultatele proiectului In-Herit: Centrul național de informare și promovare a patrimoniului cultural.
19 aprilie, 2022
Primul an la Centrul național de informare și promovare a patrimoniului cultural:
Materiale educaționale prietenoase, aplicația Salva-Monument și bune practici din Norvegia aplicabile în domeniul patrimoniului cultural local
Institutul Național al Patrimoniului prezintă – marți, 19 aprilie, în cadrul unei conferințe publice – rezultatele proiectului In-Herit: Centrul național de informare și promovare a patrimoniului cultural.
Evenimentul are loc la Casa Filipescu-Cesianu (Muzeul Municipiului București), Calea Victoriei 151, cu începere la ora 10:00.
Conferința marchează finalul proiectului inițiat de Institutul Național al Patrimoniului, în parteneriat cu Fundația Pro Patrimonio, Asociația Da’DeCe și Institutul Norvegian al Meșteșugurilor și finanțat prin Granturile SEE 2014-2021 în cadrul Programului RO-CULTURA.
Centrul național de informare și promovare a patrimoniului cultural devine, în urma proiectului In-Herit, o structură permanentă a INP în relația cu publicul interesat de domeniu – un punct de conexiune și ghidaj al inițiativelor dedicate cunoașterii, aprecierii și punerii în valoare a patrimoniului cultural.
Evenimentul prilejuiește prezentarea rezultatelor, concluziilor și produselor de informare ale unui proiect necesar, ale cărui direcții de dezvoltare au fost stabilite în urma unei consultări publice valoroase (detalii despre procesul de consultare derulat în perioada decembrie 2020 – februarie 2021, în raportul disponibil aici).
Educația și accesibilizarea informației în domeniul patrimoniului cultural – indicate drept priorități de publicul consultat – sunt reprezentate în activitatea din ultimul an a Centrului printr-o serie de instrumente: pachetul educațional (compus din materiale educaționale și ateliere dedicate) elaborat prin parteneriatul cu Asociația Da’DeCe, respectiv aplicația web Salva-Monument (salvamonument.ro – un motor de căutare care oferă răspunsuri sau ghidaj pentru cele mai frecvente probleme, situații sau întrebări în legătură cu patrimoniul construit), dezvoltată sub coordonarea Fundației Pro Patrimonio.
Participanții la conferința din 19 aprilie vor avea ocazia să exploreze cele două tipuri de instrumente, inclusiv în cadrul unor ateliere tematice.
Primul, condus de Iulia Iordan (Asociația DaDeCe), este destinat profesorilor de gimnaziu și va oferi acestora recomandări pentru utilizarea materialelor în activitățile cu elevii – atât la clasă, pe baza publicației „Un Ghid pentru patrimoniu”, cât și în explorări urbane pornind de la propunerile din kit-urile „A fost Bucureștiul mic” (dedicat Capitalei), respectiv „Din casă în casă” (dedicat orașului Timișoara).
Sesiunea de testare a aplicației web Salva-Monument coordonată de Raluca Munteanu (Fundația Pro Patrimonio) se adresează persoanelor interesate de protejarea patrimoniului construit – proprietari, administratori, locuitori ai zonelor istorice protejate, specialiști ai firmelor de proiectare sau construcții, membri ai unor organizații neguvernamentale etc.
Schimbul de experiență cu partenerul norvegian al proiectului In-Herit (Institutul Norvegian al Meșteșugurilor – Norwegian Crafts) îmbogățește concluziile unui an de activitate la Centru cu o serie de direcții aplicabile și în România în domeniul salvgardării patrimoniului cultural în general și a celui intangibil, în mod particular. Un al treilea atelier tematic îl are, astfel, drept lector invitat, pe Eivind Falk (directorul Norwegian Crafts) și este adresat organizațiilor active în domeniul patrimoniului cultural imaterial, mobil si imobil.
Locurile pentru cele trei ateliere sunt limitate. Participarea este condiționată de completarea acestui formular până cel târziu vineri, 15 aprilie, ora 15:00. Cei care nu vor putea fi prezenți în sală la evenimentul de la București, pot solicita înregistrarea atelierului prin email la adresa informare@patrimoniu.ro.
Mai multe informații despre proiect, precum și alte resurse interesante coagulate de echipa Centrului sunt disponibile pe pagina laviitor.patrimoniu.ro și pe canalele de social media (Facebook, Instagram) ale celei mai tinere entități din domeniul patrimoniului cultural de la noi din țară.
––
Pentru mai multe detalii despre eveniment și pentru a confirma participarea, Irina Dobriță, tel: 0726 281 894, e-mail: irina.dobrita@patrimoniu.ro
––
Institutul Național al Patrimoniului este principala instituție centrală care pune în aplicare politicile publice în domeniul protejării patrimoniului cultural în România. INP asigură activitățile de cercetare, evidență, inventariere, protejare și punere în valoare pentru toate categoriile patrimoniului cultural – imobil, mobil, imaterial și digital – și gestionează inventarele oficiale ale patrimoniului cultural – Lista monumentelor istorice, Repertoriul arheologic național, Inventarul patrimoniului cultural național mobil, Registrul național al patrimoniului cultural imaterial, baze de date și depozite digitale. De asemenea, INP elaborează și gestionează Programul Național de Restaurare a Monumentelor Istorice [PNR] – principalul instrument prin care statul asigură finanțarea lucrărilor de protejare, restaurare și punere în valoare a patrimoniului imobil –, colectează și gestionează Timbrul Monumentelor Istorice [TMI], gestionează atestarea specialiștilor și experților din domeniul patrimoniului imobil, este agregator național pentru Enciclopedia culturală europeană [europeana.eu], elaborează dosarele de nominalizare pentru înscrierea în Lista Patrimoniului Mondial și coordonează procesul de nominalizare pentru Marca Patrimoniului European.
Mai multe informații pe www.patrimoniu.ro.
Perioada derulării proiectului In-Herit: Centrul national de informare și promovare a patrimoniului cultural: 1 iulie 2020 – 30 aprilie 2022 (31 decembrie 2021)
Valoarea totală a proiectului: 992.377,00 lei
Valoarea totală a sprijinului financiar nerambursabil: 948.211,00 lei, echivalentul a 195.769,79 Euro
Despre finanţatori
Granturile SEE reprezintă contribuţia Islandei, Principatului Liechtenstein şi Regatului Norvegiei la reducerea disparităţilor economice şi sociale în Spaţiul Economic European şi la consolidarea relaţiilor bilaterale cu cele 15 state beneficiare din estul şi sudul Europei şi statele baltice. Aceste mecanisme de finanţare sunt stabilite în baza Acordului privind Spaţiul Economic European, ce reuneşte statele membre UE şi Islanda, Liechtenstein şi Norvegia ca parteneri egali pe piaţa internă. În total, cele trei state au contribuit cu €3,3 miliarde între 1994 şi 2014 şi €1,55 miliarde pentru perioada de finanţare 2014-2021. Mai multe detalii sunt disponibile pe: www.eeagrants.org şi www.eeagrants.ro.
Programul RO-CULTURA este implementat de Ministerul Culturii prin Unitatea de Management a Proiectului şi are ca obiectiv general consolidarea dezvoltării economice şi sociale prin cooperare culturală, antreprenoriat cultural şi managementul patrimoniului cultural. Bugetul Programului este de aproximativ 34 milioane de euro. Mai multe detalii sunt disponibile pe: www.ro-cultura.ro.