- This event has passed.
Muzeul de Artă Cluj-Napoca organizează expoziția „Dualitate simplă” (pictură, desen) a artistului Botond Részegh, care va fi deschisă spre vizitare în perioada 21 ianuarie – 6 februarie 2022.
21 ianuarie, 2022 - 6 februarie, 2022
Muzeul de Artă Cluj-Napoca, instituție de cultură care funcționează sub autoritatea Consiliului Județean Cluj, organizează expoziția „Dualitate simplă” (pictură, desen) a artistului Botond Részegh, care va fi deschisă spre vizitare în perioada 21 ianuarie – 6 februarie 2022.
Activitatea multifațetată a lui Botond Részegh este pătrunsă de un element de conținut și unul vizual care reapare constant în diferitele sale lucrări. Această „dualitate” este reprezentată de simetria sau dialogul motivelor, exprimată uneori prin forme care se întrepătrund și se îndepărtează, printr-un câmp vizual divizat sau prin împerecherea unor forme similare.
Expoziția „Dualitate simplă” este o selecție de lucrări ale lui Botond Részegh care explorează această dualitate. Materialul expus oferă un răspuns vizual la întrebarea care este semnificația istorică și contemporană a asocierii, a interconectării formelor în pictură și gravură, conducându-ne la un simbolism elementar care definește nu doar arta lui Botond Részegh, ci și modul de gândire propriu al fiecăruia.
„Dualitatea” este o parte fundamentală a vieții noastre. Dihotomia dintre da și nu, alegerea între două lucruri diferite, binele și răul, acceptabilul și inacceptabilul sunt doar câteva dintre combinațiile posibile de cuvinte care ne amintesc că, deși viața noastră de zi cu zi se bazează în mare parte pe decizii de tipul „ori/ori”, situațiile în care apar aceste tipuri de întrebări nu sunt nici odată clare și lipsite de ambiguitate, ci întotdeauna nuanțate și complexe.
Cei mai mulți dintre noi trăim într-o relație de cuplu, ceea ce ne apropie de lucrările lui Botond Részegh, pentru că majoritatea lucrărilor expuse dezvăluie forme care fac aluzie la oameni, deci la cupluri umane. Din poziționarea, întrepătrunderea, dorința de separare a figurilor de multe ori fără gen, desenate liber și îndrăzneț cu linii și tușe groase, se sugerează sentimentul interdependenței, a imposibilității de a exista unul fără celălalt. În picturile și lucrările pe hârtie incluse în expoziție, Részegh folosește puține culori, contraste puternice, nuanțe întunecate și deschise pentru a exprima relațiile dintre figuri, a căror complexitate este inspirată din viața reală. Oamenii sunt ființe sociale și, prin urmare, comportamentul nostru este guvernat de relațiile interpersonale: cine suntem este parțial determinat de modul în care ne văd ceilalți, dacă ne acceptă așa cum dorim să fim percepuți.
„Dihotomia” este „simplă” pentru că este inevitabilă. Perechile de contrarii ne definesc existența și, desigur, știm și experimentăm că cele mai complexe relații se nasc din acestea și, prin urmare, sunt parte a gândirii umane, a filozofiei culturale și a istoriei religioase. Expoziția lui Botond Részegh este elementară tocmai pentru că în lucrările sale putem urmări complexitatea și dialectica acestei legi simple. (Zsolt Petrányi