- This event has passed.
Muzeul de Artă Cluj-Napoca vă invită să vizitați, în perioada 22 martie – 2 aprilie 2023, expoziția „JOACA CU CRETELE COLORATE – Ecfraza revizuită sau efectivitatea imaginii în medii diferite-”
22 martie, 2023 - 2 aprilie, 2023
Muzeul de Artă Cluj-Napoca, instituție publică de interes județean, care funcţionează sub autoritatea Consiliului Judeţean Cluj, în colaborare cu Centrul de Creație și Cercetare Continuă „Sfântul Evanghelist Luca”, din cadrul Facultății de Teologie Ortodoxă a Universității Babeș-Bolyai din Cluj și Casa de Cultură a Studenților din Petroșani, vă invită să vizitați, în perioada 22 martie – 2 aprilie 2023, expoziția „JOACA CU CRETELE COLORATE – Ecfraza revizuită sau efectivitatea imaginii în medii diferite-”, care se înscrie în Proiectul DIDACTICA, având ca scop promovarea excelenței în artele vizuale de nivel preuniversitar, universitar și postuniversitar.
Vernisajul expoziției va avea loc în data de 22 martie, de la ora 17. La deschidere, vor lua cuvântul: managerul Muzeului de Artă Cluj-Napoca, domnul Lucian Nastasă-Kovács, în calitate de gazdă; artistul vizual prof. univ. dr. Dorel Găină; poetul, prozatorul, eseistul, latinistul, criticul literar, prof. dr. și editor al Casei de Editură Dochia din Cluj-Napoca, domnul Radu Kretzudava și inițiatorii și coordonatorii proiectului expozițional, în calitate de curatori, director lect. univ. dr. Marius Dan Ghenescu și director lect. univ. dr. Lavinia Hulea.
Marile adevăruri ale timpului prezent sunt reveniri contemporane asupra trecutului și au menirea de a arăta mărețele momente ale creșterii artistice sub semnul unui timp fragil al umanității, când doar spiritul copilăriei ne mai poate reașeza în armonie. Sentimentele inspirate din scriitură și fotografie sunt recalculate prin trăsătura dezinvoltă a pastelului trăit. Din anul 2014, prin parteneriatul încheiat între Centrul de Creație și Cercetare Continuă „Sfântul Evanghelist Luca” și Casa de Cultură a Studenților din Petroșani, s-a realizat o punere în acord a unei idei comune, promovarea excelenței în artele vizuale de nivel academic, susținând performanța. Dimensiunea unei cetăți – oraș este determinată de economia actelor sale culturale. Sacrul este o nuanță care se furișează cu pasiune, pe nesimțite în gândirea creatorilor, oscilând în crescendo sau decrescendo, menținându-se ca o constantă ce garantează triumful inefabilului atât de rar surprins.
Prepararea acestei rare nuanțe a frumuseții începe din momentul descinderii de a ne lega cu arta, invocând dansul lui Isaia, în fapt artistul este logodit cu arta, iar alchimia descoperirii nuanței e tocmai acest ritual al circumscrierii ideii. Povestea jocului cu cretele colorate este o repunere în scenă a timpului copilăriei, când credeam că fluturele desenat își va lua zborul. Apoi, odată cu creșterea artistică, intervine tendința de a prea raționaliza gestul creator, lăsându-ne pradă convențiilor. Redescoperirea copilului din noi rămâne cheia de boltă a creației, iar ekfraza, mecanismul infinitelor și irepetabilelor interpretări.
În cadrul proiectului expozițional „JOACA CU CRETELE COLORATE-Ecfraza revizuită sau efectivitatea imaginii în medii diferite-” conceptele poetice au fost realizate de: Radu Kretzudava, Cornel C. Costea, Mirela Duma și Aurel Rău; conceptele fotografice au fost realizate de: Găină Dorel, Daniel Dăian, Fany Singer, Isabella Osana Popescu, István Feleki, Monica Nechita, Petrișor Crăciunoiu, Raicu Roland Valentin & AylaSpace; conceptele în pastel au fost realizate de: Marius Dan Ghenescu, Manuela Botiș, Stoica Eduard, Alina Buzea, Petruța-Mioara G. P., Ionuț Vărărean, Cătălina Stanciu, Maria Elena Holhoș, Onciu Mihai, Andrei Lungu, Elena Dărăban, Elena Varlam, Diana Elena Șoș, Emanuel Jilinski, Lizica Lostun, Alexandra Constantinescu, Cristina Silaghi, Delia Horvat, Cătălina Stanciu, Anamaria Viorelia Pop, Ioana Mocan Rusu, Andra Jijeu, Ionel Schiopu, Ardeleanu Sevatita, Hâncu Anastasia, Popescu Roxana Ana- Maria, Ostace Mina – Emanuela, Cozea Maria, Constantinescu Elias, Alessia Kalia Cosma, Ana Bichescu, Briana Mărgineanu, Cezar Ștefan Tănase, Elisabeth Cordon, Horia Cadiș-Bolba, Maria Cadiș-Bolba, Mihai Gaidoș, Alexa Cristina Olimpia, Rus Mara Daria, Sofia Ai-Ming Taechasirithavorn, AmaliaPetruș, Sophia Udrea, Talia Dezmirean, Runcan Eliza, Ana Sofia Martin, Anghel Daria, Bontea Iulia, Casiana Roman, Chișu Mureșan Cătălin Andrei, Cioban Adina, Cîmpean Darius Casian, Coroiu Maria, Crăciun Veronica, Ema Popescu, Horvat Rareș, Ines Rauca, Mara Butuc, Mara Rodilă, Maria Iulia Dimoff, Martin Ema, Matei Buia, Moldovan Radu Leon, Nistor Petra, Olga Crăciun , Oprea Nadia, Oros Luana, Pop Ștefania, Ceteraș Ovidiu, Alexa Petra, Ionuț Ana Maria. (Text: Marius Dan Ghenescu)
Transpunerea fotografiei în pictură pare să parcurgă un proces întreit, care începe cu „citirea” textului-sursă și sesizarea înțelesului denotativ și conotativ al acestuia, continuă prin conversia sursei și prefigurarea textului-țintă și se încheie prin materializarea conversiei și atribuirea pictorialității. Cât privește conversia, aceasta pare să implice două niveluri ale percepției -redefinirea și destabilizarea – care au legătură cu gradul de recognoscibilitate a textului-sursă (fotografia) în textul-țintă (pictura). (Text: Lavinia Hulea)