- This event has passed.
Sinaia: expoziția ,,Vitraliul. Metamorfozele luminii”, Castelul Peleș, 4 august – 13 octombrie 2024
4 august - 13 octombrie
Muzeul Național Peleș va deschide sâmbătă, 3 august 2024, ora 17:00, în sălile de expoziție ale Castelului Peleș, expoziția temporară ,,Vitraliul. Metamorfozele luminii”.
Expoziția temporară va fi putea fi vizitată, în regim de gratuitate, în perioada 4 august – 13 octombrie 2024, conform programului de vizitare al Castelului Peleș.
Arta vitraliului – o artă complexă, monumentală, a luminii și a culorii, aflată în dialog cu arhitectura, utilizând tehnici din metalurgie și sticlărie, apropiată de ceramică, dar mai ales de pictură, s-a născut din necesitatea protecției împotriva intemperiilor, dar și din nevoia iluminării naturale a interioarelor. Prin închiderea ferestrelor și a ușilor cu compoziții din materiale translucide, asemănătoare mozaicurilor, se răspundea și nevoii de frumos, care i-a animat dintotdeauna pe artiști. Meseria de creator de vitralii are particularitatea de a ține atât de sticlărie cât și de ceramică și de metalurgie. Meșterul sticlar are șansa de a fi un artist complet, care merge de la concepție la realizare.
Castelul natal al regelui Carol I, situat în orașul Sigmaringen, a fost clădit în secolul al XVI-lea, în plină epocă renascentistă și desăvârșit ulterior de generații întregi de strămoși ai regelui. Atmosfera acestui iubit castel, părăsit de principele Carol de Hohenzollern-Sigmaringen pentru a deveni regele României, al cărei destin l-a schimbat, își dorește a fi reconstituită la poalele Carpaților, în ceea ce dorea să devină leagănul dinastiei, Castelul Peleș. Cele peste 800 de vitralii artistice, care constituie o importantă componentă a decorației castelului și a întregului complex arhitectural de pe malul pârâului Peleș, sunt esențiale pentru atingerea acestui deziderat.
Majoritatea covârșitoare a colecției de vitralii artistice este constituită din piese comandate de regale Carol I, în special pentru castelele Peleș și Pelișor, dar și pentru clădirile adiacente, companiilor F. X. Zettler, din München și Zwölfer, din Viena.
Atelierele Zettler erau foarte apreciate în spațiul nobiliar și ecleziastic european. Proprietarul lor, Franz Xaver Zettler (1841-1916) a deschis, în anul 1871, un atelier pe care l-a denumit Institutul de pictură a vitraliilor pentru biserici. Succesul creațiilor Zettler este confirmat doi ani mai târziu, când vitraliile companiei primesc Marele premiu la Expoziția Universală de la Viena. Într-o epocă în care se redescopereau vitraliile Evului Mediu, compania Zettler primește numeroase comenzi, din Bavaria, din restul Germaniei și din străinătate. F. X. Zettler devine furnizor al Curții Regale a Bavariei și primește ordinul Sfântul Mihail. Mai târziu, a primit și ordinele Franz Josef, Coroana Prusiei și ordinul Steaua României, cel din urmă din partea regelui Carol I. Tematica colecției de vitralii a Castelului Peleș este diversă, ea cuprinde subiecte religioase, scene ce ilustrează momente din viața seniorilor germani, scene militare sau cinegetice, subiecte referitoare la istoria familiei de Hohenzollern, cum sunt stemele și însemnele heraldice, sau portrete ale antecesorilor regelui Carol I. Tehnicile de execuție adoptate de F. X. Zettler sunt cele utilizate în atelierele europene de vitralii, de la sfârșitul secolului al XIX-lea. Specific acestei perioade este păstrarea, pe cât posibil, a elementelor originale, provenite din arta secolului al XVI-lea, în paralel cu îmbinarea unor elemente noi, puse la dispoziție de descoperirile din domeniul fabricării sticlei sau ale chimiei culorilor.
Atelierele August Zwölfer, care își aveau sediul central la Viena dar și o filială la București, execută, pentru Castelele Peleș și Pelișor, mai ales piese cu caracter modern, în stil Art Nouveau.