- This event has passed.
Sinaia: Obiectul lunii iulie 2024 la Muzeul Național Peleș – Filippo Tancredi (1655-1725) Triumful Credinței
1 iulie - 31 iulie
OBIECTUL LUNII IULIE
Filippo Tancredi (1655-1725)
Triumful Credinței
Sfârșitul secolului al XVII-lea
Ulei pe carton, curbat după forma cupolei
D: 1.070 cm
Nr. inv.: 7088
Născut în plină maturitate a barocului italian, Filippo Tancredi se va impune în lumea artelor frumoase prin realizarea frescelor unora dintre bisericile simbol ale Siciliei: Santa Maria della Scala, San Gioacchino, San Sebastiano, Santa Maria della Pietà sau Gesù e Maria del Buonviaggio, care rămân până astăzi mărturia măiestriei cu care sicilianul a reușit să redea imaginea sacralității. Talentul pentru artele frumoase îl va moșteni atât de la tatăl său, pictorul messian Pietro Tancredi (?-1671), cel care îi va îndruma pașii în pictură pană în anul 1671, cât și pe linie maternă, de la unchiul său, pictorul savocez Filippo Giannetto (1630-1702). La vârsta de șaisprezece ani își găsește inspirația în lucrările lui Domenico Marolì (1612-1676); astfel însușită, tehnica maroliană și-o va desăvârși prin studiile întreprinse la Roma și Napoli ca elev al maestrului Carlo Maratta (1625-1713).
Lucrarea „Triumful Credinței” decorează astăzi loja destinată convorbirilor cu caracter privat din Cabinetul de lucru al regelui Carol I. Compoziția semi-sferică prezintă, în registre circulare, imaginea idealului celest. În centrul cupolei sunt figurați Dumnezeu Tatăl și Sfânta Fecioară, iar de jur împrejur o serie de reprezentări cu caracter simbolic, având rolul de a proclama Triumful Credinței. Dumnezeu Tatăl și Sfânta Fecioară sunt reprezentați într-un halou de lumină, înconjurați de o serie de putti prinși într-un dans ludic. Al doilea inel este format din personaje de diferite vârste, bărbați, femei și copii, sfinți civili și militari, personaje biblice, reprezentanți ai înaltului cler, redați în grupuri; unul dintre acestea este format de îngeri și putti așezați în jurul lui Iisus Hristos.
Compoziția de față este o schiță pregătitoare pentru marea cupolă a bisericii Bunei Vestiri de la Messina. Artistul se remarcă printr-un colorit luminos și o tușă păstoasă, ce conferă o deosebită forță personajelor, combinând roșuri cărămizii, rozuri, verzuri, ocruri și alburi colorate. Lucrarea „Triumful Credinței” posedă o puternică influență a frescelor în stil manierist ale lui Domenichino sau Pietro da Cortona.
Text: Referent drd. Costin-Mihai DUMITRU
Reproducere foto: Árpád UDVARDI