- This event has passed.
Brăila: Exponatul lunii februarie 2024 la Muzeul Brăilei „Carol I”: MACHETA TRAMVAIULUI CARE A CIRCULAT LA ÎNCEPUTUL SEC. AL XX-LEA, ÎN BRĂILA.
1 februarie - 29 februarie
EXPONATUL LUNII – MACHETA TRAMVAIULUI CARE A CIRCULAT LA ÎNCEPUTUL SEC. AL XX-LEA, ÎN BRĂILA.
Scurt istoric al tramvaiului, la Brăila.
Prima ofertă pentru construirea a două linii de tramvai la Brăila a fost făcută de o companie belgiană, în anul 1886, însă a fost refuzată de către municipalitate. Zece ani mai târziu, aceeași municipalitate a atribuit companiei germane „Helios” contractul pentru construirea și operarea, timp de 35 de ani, a unei rețele de șase linii de tramvai cu o lungime totală de 21 de kilometri.
După Unirea Principatelor, reformele lui Cuza, venirea regelui Carol I, Independeța României ș.a.m.d economia Brăilei crește exponețial resimțindu-se nevoia de modernizare a mijloacelor de transport local. Astfel, în anul 1898, se semnează contractul între Primăria Brăilei și Societatea „Helios” din Koln, Germania, pentru execuția și punerea în circulație a tramvaiului electric. Primul tramvai a circulat în Brăila la data de 19 iunie 1900, pe ruta Piața Sfinții Arhangheli – Bariera Călărașilor – Lacu Sărat.
Construcția primelor linii ferate a avut loc în perioada 1898-1899. În anul 1904, rețeaua de tramvai a orașului avea șapte linii ce plecau din Piața Sfinții Arhangheli. Împreună cu liniile către Lacu Sărat și Abator (aflat, la acea vreme, în afara orașului) lungimea totală a liniilor era de 18 km. „Helios” a vândut, în anul 1911, rețeaua unei companii belgiene care a obținut, în 1929, o concesiune valabilă până în anul 1957. În anul 1942, concesiunea a fost, însă, răscumpărată, Societatea de tramvaie și Uzina electrică fiind trecute în proprietatea orașului și în administrarea Întreprinderii Comunale Brăila.
Prezentare: Viorel Stoian, șef Secția Istorie Modernă şi Contemporană a Muzeului Brăilei „Carol I”.
Foto machetă: Viorel Stoian.
Surse imagini: on-line.