- This event has passed.
Arad: Exponatul lunii aprilie la Complexul Muzeal Arad – Icoana ”Sfântul Gheorghe” (Școala de la Nicula, secolul XIX)
20 aprilie, 2018 - 30 aprilie, 2018
Exponatul lunii aprilie la Complexul Muzeal Arad
(Palatul Cultural Arad/ etaj 2, Piata George Enescu 1, intrarea dinspre Parcul Copiilor)
Icoana ”Sfântul Gheorghe” (Școala de la Nicula, secolul XIX)
Complexul Muzeal Arad are în Colecţia de Etnografie, începând cu anul 1978, câteva icoane pe sticlă aparţinând Şcolii de la Nicula. Dintre ele prezentăm ca exponat al lunii aprilie icoana „Sfântul Gheorghe”.
Prezintă: dr. Sorin Sabău, etnograf
Icoana „Sfântul Gheorghe” a fost pictată în secolul XIX. A fost realizată după un izvod care îl reprezintă pe Sfântul Gheorghe omorând balaurul. Are dimensiunile de 31 x 26 cm care sunt specifice primei şi celei de-a doua faze a şcolii de pictură de la Nicula.
Se pare că primul centru de iconari pe sticlă din Transilvania a fost satul Nicula din judeţul Cluj. Specialiştii au căzut de acord că meşteşugul pictării icoanelor pe sticlă începe aici în preajma anului 1750 şi se datorează contactelor cu centrele din Austria, Boemia, Moravia şi Slovacia. În scurt timp, acest meşteşug ajunge să devină, în localitate, un fenomen de masă ce a dus la o producţie masivă de icoane pe sticlă. Cauza acestui fapt o reprezintă, pe de o parte numărul mare de pelerini care veneau la Nicula să se închine vestitei icoane a Maicii Domnului cu Pruncul. Această icoană ar fi lăcrimat continuu între 15 februarie şi 12 martie 1694, atrăgând o mulţime de credincioşi care la plecare doreau să aibă o amintire de la pelerinaj, de regulă, o icoană pe sticlă. Pe de altă parte prezenţa în Transilvania a numeroase fabricii de „glăjărie” (sticlărie) asigura foarte lesne materia primă necesară iconarilor. Trebuie menţionat faptul că pentru ţăranii din satul Nicula ocupaţia principală era agricultura şi creşterea vitelor, pictarea icoanelor fiind o îndeletnicire secundară având menirea de a completa bugetul familial.
Icoanele de Nicula se caracterizează printr-o maximă simplificare a formelor, pictate după tehnica „în oglindă”. Existau nişte izvoade (modele) după care desenul era repetat de mii de ori, astfel că pentru orice pictor devenea în timp o rutină.
În tematica icoanelor de Nicula apar scene cristologice, portrete de sfinţi (Gheorghe, Nicolae, Constantin şi Elena, Petru şi Pavel, Paraschiva, Mihail şi Gavril), Adam şi Eva (scenă din Vechiul Testament), Adormirea Maicii Domnului, Naşterea Domnului, Maica Domnului jalnică etc.