- This event has passed.
București: Hermann Nitsch. Ritualuri/Rituals la MARe/Muzeul de Artă Recentă, 25 septembrie – 6 decembrie 2020
25 septembrie, 2020 - 6 decembrie, 2020
Hermann Nitsch. Ritualuri/Rituals
For English, please scroll down!
MARe/Muzeul de Artă Recentă, București, 25 septembrie – 6 decembrie 2020
MARe/Muzeul de Artă Recentă București continuă programul de expoziții dedicate artiștilor internaționali care au transformat felul în care arta de acum este creată, expusă și înțeleasă.
După debutul din 2018 cu expoziția Jeff Wall, MEN, urmată în 2019 de Martin Creed, Thinking/Not Thinking, Thomas Ruff, Photophilia și Marcia Hafif, Pigment as Shape, în 2020 MARe l-a expus pe Gregor Schneider, cu Dead Rooms și pe Tino Sehgal, cu Untitled Exchange.
Din 25 septembrie MARe prezintă o selecție de 19 tablouri de mari dimensiuni și o serie de documentații video ale unor performance istorice ale legendarului artist austriac Hermann Nitsch. Hermann Nitsch (1938) este fondator și figură de provă a grupării neo-avangardiste Wiener Aktionismus, care a condus practicile artistice postbelice spre experiențe extreme. În performance-urile lor durerea, trăită în scenografii frisonante, este un catalizator al fuziunii ritualurilor derivate din religie cu țintele politice, cu provocarea artistică și cu particiaparea socială extrem de intensă fizic. Rapid, acest model a devenit influent la nivel global. Deși foarte disputat, Orgien Mysterien Theater lansat de Hermann Nitsch în anii 1950 este exemplar pentru Wiener Aktionismus: atașamentul social distopic pe care îl dezvoltă este centrat pe abundenta vărsare de sânge și pe coeziunea umană paroxistică ce emană din aceasta, devenind o bornă radicală a istoriei artei contemporane.
Dar Hermann Nitsch a pictat mereu prin intermediul performance-urilor făcute, folosind mațele și deversările sanguine în loc de culori și spintecarea, ruperea și frământarea manuală în loc de pensule. Picturile sale pot consta în pete sau șiroaie subțiri de sânge ce evocă măceluri sau dimpotrivă, din texturi și straturi cromatice dense de materie contorsionată asemenea intestinelor sparte pe pânză. Perioada acoperită de această expoziție o apropie de o retrospectivă compactă, pornind de la lucrări iconice din anii 1970, precum Die Sinnlichkeit ist die Offenbarung (Senzorialitatea e Revelația,1974), acompaniate de o extensivă documentație video a performance-urilor cruciale și de seria din ultimele decenii, Schüttbilder (picturi acționiste), de mari dimensiuni, din 2007 – 2020, un an extrem de fertil pentru Hermann Nitsch.
Piesa centrală a performance-ului de șase zile Gesamtkunstwerk (Opera de artă totală) va fi jucată din nou, între 26 iulie și 1 august 2021, la mai mult de 20 de ani după prima sa reprezentație, în 1998.
Expoziția Hermann Nitsch Ritualuri/Rituals la MARe/Muzeul de Artă Recentă București este organizată în colaborare cu Nitsch Foundation și are susținerea Forumului Cultural Austriac București.
Erwin Kessler
ENG
Hermann Nitsch. Ritualuri/Rituals
MARe/Museum of Recent Art, Bucharest, 25th September – 6th December 2020
MARe/Museum of Recent Art, Bucharest, 25th September – 6th December 2020
MARe/Museum of Recent Art Bucharest continues its program of solo shows dedicated to prominent international artists who innovated the way art today is made, shown, and understood.
After the successful exhibitions started in 2018 with Jeff Wall, MEN, followed in 2019 by Martin Creed, Thinking/Not Thinking, Thomas Ruff, Photophilia, and Marcia Hafif, Pigment as Shape, in 2020 MARe has shown Gregor Schneider, with Dead Rooms and Tino Sehgal, with Untitled Exchange.
Starting from 25th September, a selection of 19 paintings and a series of videos documenting the historical performances of legendary Austrian artist Hermann Nitsch will be on display at MARe. Hermann Nitsch (1938) is grounder and major figure of the neo-avant-garde group Wiener Aktionismus, which re-shaped artistic practice in post-war period into an extreme experience. They performed painful acts in thrilling sceneries, fusing together religiously-derived rituals, political targets, artistic provocation and heavily physical, social participation, which rapidly turned influential worldwide. The disputed Orgien Mysterien Theater launched by Hermann Nitsch in the 1950s is an epitome of Wiener Aktionismus: its dystopic social bondage centered on overwhelming blood-spilling sacrifices and the ensuing, paroxysmal human cohesion is one of the most radical landmarks of contemporary art.
Yet Hermann Nitsch always painted through his performances, using animal bowels and splattering blood instead of color, and brushing, bruising and butchering hands instead of pinsels. His paintings range from sparse, frightening red stains and patches evoking slaughters, to richly textured, thick layers of heavy-handed colored matter suggestive of gaping intestines on canvas. The time-span covered by the exhibition introduces it as a compact retrospective, starting with the iconic blood and wax works of the early 70s, such as Die Sinnlichkeit ist die Offenbarung (The Sensuousness is the Revelation, 1974), accompanied by the extensive video documentation of crucial performances, to the ongoing series of Schüttbilder (action paintings), with some striking, large works from 2007 up until 2020, an extremely fruitful year for Hermann Nitsch.
The centerpiece of his Gesamtkunstwerk, the 6-Days-Play, will be performed again from July 26th to August 1st 2021. More then 20 years after it was first realized in 1998.
The exhibition Hermann Nitsch Ritualuri/Rituals at MARe/Museum of Recent Art Bucharest is organized in collaboration with Nitsch Foundation and is supported by the Austrian Cultural Forum Bucharest.
Erwin Kessler