- This event has passed.
Arad: Expoziţie de pictură ION POPESCU – NEGRENI
16 iulie, 2009 - 16 august, 2009
Muzeul de Artă Arad, sala „Ovidiu Maitec” (str. Gh. Popa 2-4, et. II)
16 iulie – 16 august 2009
Vernisaj: joi, 16 iulie 2009, ora 18.00
Eveniment pus în anul 2007 sub semnul centenarului (100 de ani de la naşterea artistului), expoziţia de la Muzeul de Artă Arad este organizată de către Fundaţia „Ion Popescu – Negreni”. Expoziţia este însoţită de albumul Ion Popescu – Negreni, editat de Institutul Cultural Român.
Sunt reunite lucrări de pictură şi grafică din colecţiile Muzeului Judeţean Olt, Muzeului de Artă Craiova şi din colecţii particulare. Peisaje, naturi moarte, portrete şi nuduri au fost expuse la Bucureşti, Craiova, Slatina, Drobeta Turnu Severin, Timişoara.
Ion Popescu – Negreni (1907-2001) a studiat la Academia de Arte Frumoase din Bucureşti, în a doua jumătate a anilor `20, la clasa profesorilor Camil Ressu şi Constantin Artachino. Şi-a început cariera târziu, la 40 de ani, după o perioadă petrecută în gulagurile ruseşti, ca prizonier de război. Între 1954-1972 a fost profesor la Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” din Bucureşti. Biografia sa reţine aproape un secol, perioadă pe care artistul o caracterizează întru-una din frazele autobiografice: „Născut şi trăit într-o epocă de mari răsturnări în plăsmuirea imaginilor, mă clatin dureros în găsirea drumului meu. Să fiu de acord cu spiritul vremii, mă automutilez prin căutări străine de lumea trăirilor mele” (în albumul Ion Popescu – Negreni, Institutul Cultural Român, 2007).
Pictura lui Ion Popescu – Negreni este, în cele mai multe cazuri, o asociere de tonuri saturate, unde culoarea construieşte şi dă expresie, în timp ce desenul are rol sugestiv. În peisaje, figura umană este mai degrabă un element grafic care imprimă dinamism compoziţiei. În schimb, în portrete artistul a fost interesat de autenticul personajului, a ocolit poziţia studiată, adesea din simpla schiţă a fixat personalitatea subiectului. Postimpresionismul cultivat şi exersat în deceniul trei al secolului XX, cu note particulare (de la sugestii decorative până la impresia de auster datorat alăturărilor cromatice şi desenului redus la elemente esenţiale) care identifică creaţia lui Ion Popescu – Negreni, a fost mediul prin care pictorul şi-a declinat ataşamentul pentru natură, în ipostaza de peisaj sau de natură moartă – afirmă Adriana Pantazi, muzeograf la Complexul Muzeal Arad.
13 iulie 2009
Stoenescu Adelina,
Departamentul de Relaţii Publice a Complexului Muzeal Arad