
- Acest eveniment a trecut.
București: Conferinţa „Dosarul Mioriţa la final. Concluzii la o cercetare îndelungată” va cuprinde retrospectiva rezultatelor unei munci întinse pe mai mulţi ani, concretizată în seria de volume consacrată fenomenului pe care îl reprezintă şi l-a generat celebra baladă.

Muzeul Național al Literaturii Române și Filiala Bucureşti – Critică, Eseistică şi Istorie Literară a Uniunii Scriitorilor din România vă invită miercuri, 22 mai 2019, ora 17.00, în Sala Perpessicius din Str. Nicolae Creţulescu, nr. 8, la conferinţa „Dosarul Mioriţa la final. Concluzii la o cercetare îndelungată”, susținută de criticul şi istoricul literar Alexandru Bulandra.
Alexandru Bulandra, absolvent al Facultăţii de Filosofie a Universităţii din Bucureşti, a fost colaborator apropiat al prozatorului Constantin Ţoiu, îngrijindu-se de alcătuirea volumelor „Urzicenii în viaţa şi opera scriitorului Constantin Ţoiu” şi Constantin Ţoiu, „Jurnal intim”. A publicat mai multe cărţi, între care volumul de eseuri „Nevoia de poveste” (2008), o serie dedicată studiului baladei „Mioriţa”: Vasile Alecsandri şi cazul „Mioriţa” – o anchetă literară (2006), Tainele „Mioriţei”. O lectură în cheie masonică a baladei „Mioriţa” de Vasile Alecsandri (2008), „Mioriţa” – povestea unei capodopere (2008), „Masca păcurarului”. Al treilea raport de cercetare în cazul „Mioriţa” (2009), precum şi câteva studii privind literatura biblică, cel mai recent dintre acestea, „Metamorfoze biblice ale psihologiei urâtului genial. Cazul poetului şi profetului Al Doilea Isaia”, fiind prezent de curând în librării.
Conferinţa „Dosarul Mioriţa la final. Concluzii la o cercetare îndelungată” va cuprinde retrospectiva rezultatelor unei munci întinse pe mai mulţi ani, concretizată în seria de volume consacrată fenomenului pe care îl reprezintă şi l-a generat celebra baladă. Paradigma pe care o propune Alexandru Bulandra este legată de ipoteza conform căreia, de fapt, Vasile Alecsandri este autorul baladei „Mioriţa”. Reconstituirea vers cu vers a genezei acestei capodopere, lectura mitico-simbolică a poemei lui Alecsandri, pornind de la apartenenţa autorului la ordinul francmasonic, utilizarea metodelor cercetării etnografice şi folclorice în abordarea colindei păcurarilor, în opinia autorului, care a descifrat obârşia ei la trecerea de la ritualul jocului cu măşti animaliere la structura compoziţională a cântecului de urare şi felicitare, sursa textuală a acestui fenomen unic în cultura română, alcătuiesc un demers care aduce perspective noi în evaluarea „Mioriţei”. Câteva dintre capitolele conferinţei: O istorie sub semnul măştii şi al secretului; „Mioriţa” nu este creaţie folclorică, „Mioriţa” – operă de colaborare; Poetul Vasile Alecsandri scrie balada „Mioriţa”; Boala genetică a „Mioriţei”; „Mioriţa” cultă şi „Mioriţa” folclorică.
Intrarea este liberă, în limita locurilor disponibile.
Vă așteptăm!