- This event has passed.
București: expoziția-medalion „Cornel Medrea. Sculptură și voluptate în Parisul interbelic”, 23 februarie – 24 martie 2024.
23 februarie - 24 martie
Muzeul Municipiului București vă invită să vizitați, începând de vineri, 23 februarie 2024, expoziția-medalion „Cornel Medrea. Sculptură și voluptate în Parisul interbelic”, care va fi deschisă începând cu ora 10.00, la Palatul Suțu (Bd. Ion C. Brătianu, nr. 2), fiind inserată în cadrul expoziției Pinacotecii, intitulată „Între România și Franța. Un parcurs plastic remarcabil”.
În ziua deschiderii, începând cu ora 15.00, sunteți invitați să participați la prezentarea expoziției de către curatorul expoziției, drd. Felicia Raetzky.
Alături de curator, dr. Ioana Vlasiu va vorbi celor prezenți despre „Influențele franceze în sculptura românească”.
Alături de curator, dr. Ioana Vlasiu va vorbi celor prezenți despre „Influențele franceze în sculptura românească”.
„2024 este un an comemorativ pentru biografia sculptorului Cornel Medrea, împlinindu-se 60 de ani de la trecerea sa în neființă. Cu această ocazie, Muzeul Municipiului București continuă tradiția expozițiilor organizate de Secția de Artă, inserate în cadrul expoziției anuale a Pinacotecii București, de această dată fiind vorba de: «Între România și Franța. Un parcurs plastic remarcabil». Colecția de artă Cornel Medrea propune, prin expoziția-semnal «Cornel Medrea. Sculptură și voluptate în Parisul interbelic», o revizitare a creației sculptorului, interogând influențele franceze care își pun amprenta în imaginarul său artistic.
Sculptorul Cornel Medrea (1888-1964) a fost un student eminent al Academiei Regale Maghiare de Arte Decorative din Budapesta, loc care îi va cultiva simțul monumentalului. Stabilit la București, prin împărțirea timpului și a spațiului de atelier cu Dimitrie Paciurea, va deprinde un simț al emoției.
Expoziția «Cornel Medrea. Sculptură și voluptate în Parisul interbelic» se axează pe creațiile sculpturale și sursele vizuale fotografice care apar în urma studierii maeștrilor francezi. Cornel Medrea a fost influențat puternic de sculptura pe care a admirat-o în marile grădini și muzee pariziene, dar și în atelierele de sculptori pe care le-a vizitat, fie că este vorba despre Auguste Rodin, Antoine Bourdelle, Aristide Maillol, Charles Despiau sau Constantin Brâncuși.
Atmosfera pariziană marcată de efervescența anilor furtunoși, «Les Années folles», îl vor inspira profund pe sculptor. Febrilitatea epocii, voluptatea momentului și stimulul vizual au fost savurate intens, de altfel Medrea admiră exuberanța artiștilor francezi și extravaganța cu care aceștia se exprimă. Nudurile feminine realizate de Medrea păstrează o materialitate a clasicității, însă adaugă emoție compusă din trei părți egale de putere, energie și voluptate.
Influențele franceze în opera practicată de Medrea se pot observa prin lucrările realizate de sculptor în perioada interbelică. Sculpturile de tip ronde-bosse, prezentate în cadrul expoziției: Pubertate (1926), Confidență, Nud șezând (1937) sunt turnate în material definitiv în bronz, iar Euterpe (1928), reprezintă desenul pregătitor pentru basorelieful care decorează bustul monumental dedicat lui Șt.O. Iosif de la Brașov.
Din anul 1933, Medrea dobândește funcția de profesor la catedra de sculptură și modelaj a Academiei de Belle-Arte de la București, iar prin acest rol reușește să educe generațiile următoare de sculptori și sculptorițe în spiritul artei europene. Prin această calitate de profesor urmărește modelarea gustului și sensibilității pentru frumos, cât și transmiterea cunoștintelor sale dobândite prin prisma călătoriilor frecvente la Paris.
Fotografiile de epocă și extrasele de presă completează firul narativ al expoziției «Cornel Medrea. Sculptură și voluptate în Parisul interbelic». Prin această expoziție-semnal ne propunem să contribuim la reamintirea și omagierea rolului important pe care îl are acest artist în arta românească, dar și în istoria bucureșteană. De asemenea, inițiativa arată disponibilitatea deschiderii colecției Cornel Medrea către marele public”.
Drd. Felicia Raetzky – curator, Colecția Cornel Medrea, Secția Artă – Muzeul Municipiului București.
Drd. Felicia Raetzky – curator, Colecția Cornel Medrea, Secția Artă – Muzeul Municipiului București.
*Ioana Vlasiu, autoarea expunerii „Influențele franceze în sculptura românească”, este cercetător principal gradul I, doctor în istoria artei. A absolvit în 1966 Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu”, Secţia de istoria şi teoria artei. După absolvire lucrează la Institutul de Istoria Artei, unde va îndeplini între 1990 şi 1995 funcţia de director adjunct. A fost primul editor pentru România al RIHA Journal. S-a aflat la conducerea Sectorului Arte vizuale şi arhitectură – perioada modernă din 1990 până în 2015. În prezent este membră în comitetul consultativ al „Revue Roumaine d’Histoire de l’Art. Série Beaux-Arts”.
Expoziția-medalion „Cornel Medrea. Sculptură și voluptate în Parisul interbelic” va putea fi vizitată la Palatul Suțu în perioada 23 februarie – 24 martie 2024.