- This event has passed.
Iași: Obiectul lunii aprilie la Muzeul Național al Literaturii Române – exponat Art Nouveau – o statuetă din bronz patinat maro ce i-a aparținut actorului și profesorului State Dragomir (1870-1920), partenerul de scenă preferat al actriței Aglae Pruteanu.
2 aprilie, 2023 - 30 aprilie, 2023
în luna aprilie, proiectul Obiectul lunii Art Nouveau aduce în față o statuetă din bronz patinat maro ce i-a aparținut actorului și profesorului State Dragomir (1870-1920), partenerul de scenă preferat al actriței Aglae Pruteanu.
v Povestea obiectului este una foarte interesantă, după cum redă colega noastră Béatrice Panțiru, muzeografă:
Statueta ce face obiectul expoziției se numește Manon si este reprezentarea artistică a eroinei romanului intitulat „Povestea cavalerului des Grieux si a lui Manon Lescaut”, scris de Antoine François Prévost (cunoscut ca abatele Prévost, 1697-1763), apărut în anul 1731. Din cauza unor detalii picante si a unor comportamente considerate libertine la vremea respectivă, cartea a fost interzisă. Numeroase exemplare neoficiale au continuat să circule, bucurându-se de un real succes.
Cu tot scandalul iscat în societate, Manon a devenit arhetip în literatură, muzică si artă, iar romanul a avut succes si s-a bucurat de mare popularitate, fiind sursă de inspirație pentru rnulți muzicieni din a doua jumătate a secolului al XlX-lea. în acest sens, operele Manon de Jules Massenet (1884) si Manon Lescaut de Giacomo Puccini (1893) sunt cele mai cunoscute si înscrise deseori în repertoriile teatrelor lirice.
Imaginea femeii a fost extrem de prezentă în producția artistică Art Nouveau. Noțiunea de femeie ca întruchipare a purității sau opusul ei a fost o temă comună în arta si literatura din perioada amintită.
Statueta Manon, realizată în primul deceniu al secolului al XX-lea, păstrează caracteristicile noului stil punând accent pe ilustrarea formelor feminine. Tânăra este reprezentată bust, cu o ținută ușor provocatoare, cu un decolteu generos si o năframă înnodată peste buclele părului. Chipul delicat emană blândețe, gingășie, dar ochii trădează o tristețe profundă. Eroina, privind peste umăr, parcă regretă condiția femeii din alte vremuri.