Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Online: Conferință IP | Celia Ghyka: Influența lui Moore asupra sculpturii din România

28 ianuarie, 2022

For English, please scroll down
Program de conferințe asociat expoziției:
Idolul modern. Henry Moore în Blocul Răsăritean
CELIA GHYKA: Influența lui Moore asupra sculpturii din România.
Note pentru o cercetare deschisă
vineri, 28 ianuarie 2022, 18:00
eveniment în limba română
Zoom live prin Facebook
https://www.facebook.com/InstitutulPrezentului
Institutul Prezentului prezintă o nouă conferință asociată expoziției „Idolul modern. Henry Moore în Blocul Răsăritean”, deschisă la Muzeul Național de Artă al României în perioada 14 octombrie 2021–6 februarie 2022. Cu un caracter documentar, aceasta propune o contextualizare a itinerării expoziției Henry Moore la București, Bratislava, Praga și Budapesta în 1966–67. Expoziția constituie un proiect colectiv de cercetare, fiind inițiată de istoricii de artă Alina Șerban (București), Daniel Véri (Budapesta) și Lujza Kotočová (Praga) și conține o serie de interviuri realizate cu martorii expoziției din România, Cehia și Ungaria.
Considerată a fi, la acel moment, cea mai amplă retrospectivă internațională a lui Henry Moore, expoziția, organizată de Consiliul Britanic împreună cu autoritățile locale din România, Cehoslovacia și Ungaria, a cuprins lucrări — sculpturi și desene — realizate de-a lungul a cinci decenii, între 1924 și 1964. Cercetarea de față urmărește istoriile acestor evenimente în cele trei țări.
___
CELIA GHYKA: Influența lui Moore asupra sculpturii din România.
Note pentru o cercetare deschisă
„Expoziția Idolul modern. Henry Moore în Blocul Răsăritean retrasează, cu deosebită acribie documentară, rolul de agent al diplomației culturale pe care l-a avut retrospectiva itinerantă din 1966, în contextul general al unei aparente deschideri a culturii oficiale din România către Occident. Dacă expoziția de față urmărește receptarea operei lui Moore în documentele de epocă, în presa scrisă și audiovizuală, intervenția pe care o propun va extinde acest context, uitîndu-se la influența pe care expoziția de la Sala Dalles din 1966, organizată de British Council, o va avea asupra producției locale de sculptură.
Descoperirea lui Moore are loc pe fundalul unei mai largi deschideri culturale și a unei reorientări a sculpturii din România, a unei reveniri la o modernitate deja normalizată, marcată de o prezență tot mai importantă a influenței lui Brâncuși, influență recunoscută în mod explicit de sculptorul britanic în chiar textele prezente în expoziție. Pornind de la momentul 1966, voi pune în discuție din această perspectivă opera cîtorva dintre artiștii români, atît din generația deja consacrată, a sculptorilor născuți în deceniile 2 și 3 ale secolului 20, cît și a generațiilor mai tinere, cărora expoziția le oferă prilejul unor explorări formale și spațiale noi, în explicită opoziție cu deceniul precedent, al realismului socialist.” — Celia Ghyka
CELIA GHYKA, conferențiar dr. arh, predă cursuri și seminarii de teoria arhitecturii la Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”, București, unde conduce Departamentul de Istoria și Teoria Arhitecturii și Conservarea Patrimoniului. Cercetările și interesele sale se referă la spațiul public, monument, memorie, artă și psihanaliză, artă contemporană și arhitectură, orașul post-socialist, violență spațială, societate civilă — teme pe care le-a abordat în articole și publicații academice internaționale și din România, precum și în calitate de lector invitat/conferențiar pentru cursuri post-universitare și conferințe în Franța, Austria, Luxemburg. Alumna a Colegiului Noua Europă din București, Getty Research Institute (Los Angeles), Fondazione Bogliasco (Italia).
___
Expoziția „Idolul modern. Henry Moore în Blocul Răsăritean” este realizată de Institutul Prezentului în colaborare cu Muzeul Național de Artă al României și va fi deschisă în perioada 14 octombrie 2021–6 februarie 2022 în Aripa Kretzulescu a MNAR (Calea Victoriei 49–53, intrare colt cu Valter Mărăcineanu). Program de vizitare general: miercuri–duminică, 10:00–18:00, ultima intrare: 17:30.
Evenimentul are loc cu respectarea regulilor sanitare în vigoare în București.
Institutul Prezentului (IP) este o platformă de cercetare și resurse artistice în domeniul culturii vizuale și performative concepută de Ștefania Ferchedău și Alina Șerban. Centrat pe artiști și istoriile lor personale, pe experienţe determinate temporal și forme de (auto)arhivare, Institutul examinează diverse practici și situaţii din trecutul recent pînă în prezent din perspectivă transnaţională și transculturală.
___
Finanțatori: Proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național; Proiect susținut de Ordinul Arhitecților din România din timbrul de arhitectură
Parteneri: Academia de Artă din Praga, Muzeul de Artă – Institutul European de Cercetare pentru Istoria Artei (KEMKI)
Cu sprijinul: Centrul Ceh, Institutul Polonez București, Institutul Liszt – Centrul Cultural Maghiar București
Parteneri logistici: Policolor, Ytong
Identitate vizuală: Andrei Turenici (Daniel & Andrew Studio)
Fotografie: Prin amabilitatea Arhivei Quadro, Cluj. Artist: Rodica Ungureanu. Fotograf: Szabó Tamás
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administraţiei Fondului Cultural Naţional. AFCN nu este responsabilă de conţinutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanţării.
Contact: ip@institutulprezentului.ro, www.institutulprezentului.ro
///
Lecture programme associated to the exhibition:
The Modern Idol. Henry Moore in the Eastern Bloc
CELIA GHYKA: Moore’s Influence on Romanian Sculpture.
Notes for an Open Research
Friday, 28 January 2022, 18:00
event in Romanian language
Zoom live on Facebook
https://www.facebook.com/InstitutulPrezentului
The Institute of the Present continues the lecture series in connection with the exhibition “The Modern Idol. Henry Moore in the Eastern Bloc” open at the National Museum of Art of Romania between 14 October 2021–6 February 2022. Conceived in a documentary format, the exhibition proposes a contextualisation of the Henry Moore exhibition taken on tour to Bucharest, Bratislava, Prague and Budapest in 1966–67. The exhibition is a collective research project, being initiated by art historians Alina Șerban (Bucharest), Daniel Véri (Budapest) and Lujza Kotočová (Prague) and contains a series of interviews with witnesses of the exhibition in Romania, the Czech Republic and Hungary. Considered, at the time, the largest international retrospective of the artist, the exhibition, organised by the British Council in cooperation with local authorities in Romania, Czechoslovakia and Hungary, the exhibition featured works—sculptures and drawings—spanning over five decades, from 1924 until 1964. The research featured in the exhibition explores the stories of these shows in the three countries.
___
CELIA GHYKA: Moore’s Influence on Romanian Sculpture.
Notes for an Open Research
“The Modern Idol. Henry Moore in the Eastern Bloc exhibition retraces with exquisite documentary precision the cultural, diplomatic role that the 1966 travelling retrospective played in the general context of an apparent openness of the Romanian official culture towards the West. While the present exhibition follows the reception of Moore’s work in the documents of the time, in written and audio-visual press, my intervention will extend this context, looking at the influence that the 1966 exhibition organised by the British Council at the Dalles Hall would have on the local production of sculpture.
The discovery of Moore’s work takes place against the backdrop of a larger cultural opening and the reorientation of the kind of sculpture made in Romania, a comeback towards an already settled modernity marked by the ever more important presence of Brâncuși’s influence, openly recognised by the British sculptor in several texts featured in the exhibition. Starting from the 1966 moment, I will discuss, from this perspective, the work of several Romanian artists, both from the already acknowledged generation, the sculptors born in the second and third decades of the 20th century, and the younger generations, as the exhibition offers them the opportunity of new formal and spatial experimentation, in plain opposition with the previous decade of Socialist Realism.”— Celia Ghyka
CELIA GHYKA, PhD associate professor and architect, teaches courses and seminars on the theory of architecture at the “Ion Mincu” University of Architecture and Urbanism in Bucharest, where she heads the Department of History and Theory of Architecture and Heritage Preservation. Her research and interests focus on themes such as public space, monuments, memory, arts and psychoanalysis, contemporary art and architecture, post-socialist city, spatial violence, and civil society, which she addresses in international and Romanian academic articles and publications, as well as through her position as guest lecturer and associate professor in postgraduate courses and conferences in France, Austria, and Luxembourg. She is alumna of the New Europe College in Bucharest, of the Getty Research Institute (Los Angeles), and the Fondazione Bogliasco (Italy).
___
The exhibition “The Modern Idol. Henry Moore in the Eastern Bloc” is produced by the Institute of the Present in collaboration with the National Museum of Art of Romania and will be open between 14 October 2021–6 February 2022 in the Kretzulescu wing of MNAR (Calea Victoriei 49–53, access from corner with Valter Mărăcineanu). General opening hours: Wednesday–Sunday, 10:00–18:00, last entry at 17:30.
The Institute of the Present is a research and an artist resource platform in the field of visual and performing culture conceived by Ștefania Ferchedău and Alina Șerban. Centred on artists and their personal accounts, on time-specific encounters and forms of (self) archiving, the Institute looks at various practices and situations from the recent past until today from a transnational and transcultural perspective.
___
Funders: Cultural programme co-funded by the Administration of the National Cultural Fund; Project supported by the Romanian Order of Architects from the architectural stamp
Partners: Academy of Fine Arts in Prague, Museum of Art – Central European Research Institute for Art History (KEMKI)
Supported by: Czech Centre Bucharest, Polish Institute Bucharest, Liszt Institute – Hungarian Cultural Centre Bucharest
Logistic partners: Policolor, Ytong
Visual identity: Andrei Turenici (Daniel & Andrew Studio)
Photograph: Courtesy of Quadro Archive, Cluj. Artist: Rodica Ungureanu. Photographer: Szabó Tamás
The project does not necessarily represent the standpoint of the Administration of the National Cultural Fund. AFCN cannot be held liable for the content of the project or the manner in which the outcomes of the project may be used. These shall devolve entirely on the beneficiary of the financing.
Contact: ip@institutulprezentului.ro, www.institutulprezentului.ro

Details

Date:
28 ianuarie, 2022
Event Categories:
,
Website:
https://www.facebook.com/events/5097282873649504/?ref=newsfeed

Organizer

Institutul Prezentului
View Organizer Website