- This event has passed.
Sinaia: OBIECTUL LUNII DECEMBRIE 2022 la Muzeul Național Peleș – Agnese Dolci (1635-1686) „Adorația Păstorilor”
6 decembrie, 2022 - 31 decembrie, 2022
OBIECTUL LUNII DECEMBRIE
Agnese Dolci (1635-1686)
„Adorația Păstorilor”
Ulei pe pânză
Sfârșitul secolului al XVII-lea
57 cm X 42 cm
Un loc de seamă în fondul patrimonial pictural al Muzeului Național Peleș îl ocupă ,,secvența pictură italiană”, dovadă clară a preferințelor comanditarului pentru care arta peninsulară își păstra încă strălucirea pe care o dobândește o dată cu Renașterea.
Artista Agnese Dolci se înscrie în sfera pictorilor barocului italian matur; născută în familia pictorului Carlo Dolci (1616-1686), va fi inițiată în tainele culorilor de către tatăl său. La începutul carierei va imita stilul tatălui însă talentul deosebit pentru alternanța culorilor primare, puternice, cu nuanțele pământului, îi va conferi un loc aparte între pictorii florentini de la sfârșitul secolului al XVII-lea.
Astăzi, parte din opera semnată de Agnese Dolci se găsește în muzeele de pe întreg cuprinsul Italiei.
Depășind granițele țării natale, două lucrări de excepție, „Hristos binecuvântând pâinea și vinul” și „Fecioara și Micul Prunc”, se află în prestigioase colecții de artă ale muzeelor europene: prima la Musée du Louvre, iar cea de-a doua la Musée des Beaux-Arts et d’Archéologie de Besançon.
Lucrarea „Adorația Păstorilor”, din colecția Muzeului Național Peleș, reprezintă scena biblică a închinării păstorilor înaintea Pruncului Iisus.
Centrul pânzei este ocupat de trei personaje, grupate într-o compoziție triunghiulară. În prim-plan un bătrân păstor, îngenunchiat, sărută Pruncul Sfânt.
Iisus este așezat pe un scutec, ținut de către Fecioară cu ambele mâini. Maria este figurată în plan secund, într-o poziție ușor contorsionată, dar plină de grație și delicatețe a gesturilor. Cele trei personaje sunt flancate, în stânga, de Sfântul și Dreptul Iosif așezat, privind spre ceruri, rugându-se, cu o mână pe piept, iar cu cealaltă, ținând Sfânta Scriptură; în partea opusă se află fiul păstorului care privește înduioșat întreaga scenă.
Momentul închinării este asistat, din ceruri, de grupuri de îngeri. Fundalul întunecat este străpuns de o rază puternică de lumină, eclerajul căpătând un rol secundar.
Pânza se remarcă în mod deosebit prin calitățile sale coloristice, artista considerând necesar a utiliza, pentru echilibrarea compoziției precum și pentru a aduce o notă de accent mai viguros, unele tușe de roșu, albastru și auriu, cromatică specifică reprezentărilor religioase.
Referent
Drd. Costin-Mihai DUMITRU